Flyet har gennemgået sin første testflyvning.
Lige nu læser andre
Flere gange over det sidste århundrede er det lykkedes for producenter at skabe fly, der kan flyve hurtigere end lyden.
Nu ser endnu et fartøj ud til at kunne nå hastigheden.
Det eksperimentelle fly X-59 QueSST, der er udviklet i et samarbejde mellem NASA og forsvarsproducenten Lockheed Martin, har gennemført sin første testflyvning i Californien.
Målet for flyet er ambitiøst: at skabe et supersonisk passagerfly, der kan bryde lydmuren uden at ryste ruderne i halve byer.
Supersoniske fly er ikke nogen nyhed. Allerede i 1947 blev lydmuren brudt for første gang af den amerikanske pilot Chuck Yeager i sin Bell X-1.
Læs også
To årtier senere fløj Concorde passagerer fra London til New York på under tre timer med en topfart på næsten 2.500 kilometer i timen.
Det ikoniske fly blev dog hurtigt et økonomisk mareridt for British Airways og Air France, og det karakteristiske knald, der lød, når det passerede lydens hastighed, gjorde det umuligt at bruge over beboede områder.
Den nye X-59 er skabt for at løse netop dette problem. Navnet QueSST står for Quiet Supersonic Transport, og projektet skal bevise, at man kan flyve hurtigere end lyden uden at skabe den øredøvende chokbølge, som tidligere satte en stopper for supersoniske ruter.
Den første flyvning fandt sted den 28. oktober, hvor NASA’s testpilot Nils Larson førte det 30 meter lange fly til vejrs fra Palmdale Regional Airport. Under flyvningen nåede X-59 en højde på 3.360 meter og en hastighed på 370 kilometer i timen. Testen forløb præcist som planlagt, og NASA er begejstret for flyets fremtid.
Planen er, at flyet i fremtidige test skal nå en tophastighed på omkring 1.490 kilometer i timen i en højde på næsten 17.000 meter. Hvis missionen lykkes, håber NASA, at internationale regler en dag vil tillade supersoniske flyvninger over land.