Danske bilejere har lækket kigget misundeligt mod Tyskland, når snakken har gået på hastighedsbegrænsninger på motorvejene.
Hos naboerne mod syd har de nemlig den famøse 'Autobahn', hvor der ikke er en hastighedsgrænse.
Det er ikke længe siden, at de i Tjekkiet hævede hastighedsgrænserne på udvalgte motorvejsstykker til 150, og nu har endnu et land valgt at hæve hastighedsgrænserne.
Det skriver T-online.
Holland har besluttet at hæve hastighedsgrænsen tilbage til 130 kilometer i timen på en række specifikke motorvejsruter.
Ændringen sker efter tre års skærpede grænser på 100 km/t, som i sin tid blev indført af miljøhensyn.
Mange bilister har længe været trætte af de langsommere køreture, og en del eksperter mener, at de hårde restriktioner ikke har haft nævneværdig effekt på hverken emissioner eller trængsel.
Det er præcis den slags debat, der får kaffekopperne til at klirre på vejkroerne.
Hvor gælder de nye regler?
Flere ruteforløb er allerede blevet opdateret, så man kan trykke lidt ekstra på speederen.
A7-strækningen over Afsluitdijk er et af de steder, hvor 130 km/t er genindført på 44 kilometer mellem Stevinsluizen og Lorentzsluizen.
Også mellem Winschoten og den tyske grænse på A7 må foden gerne holdes tungere på speederen i 24 kilometer.
A6 mellem Lelystad-Nord og Ketelbroen har fået en grænse på 130 km/t over 18 kilometer, og til sommer forventes A37 at følge trop mellem Holssloot- og Zwartemeer-krydset.
Høje bøder i Holland
En tur til Amsterdam kan hurtigt blive dyr, hvis man glemmer at holde øje med skiltningen.
Overskrides hastighedsgrænsen med 20 km/t eller mere uden for byen, koster det minimum 216 euro.
Inde i byområderne er prisen mindst 240 euro. Endnu højere fartforseelser medfører ofte retsforfølgelse.