Årets tredje Euro NCAP-test er en sand ketchupeffekt af biler.
Hele 16 bilmodeller tæller testpuljen, hvoraf de fleste er blevet kørt mod testmuren, mens enkelte biler blot får overført testresultater fra 2024, idet de tidligere er testet i stort set identiske udgaver.
Stjernerne funkler dog ikke lige meget over alle bilerne.
Sådan skriver FDM i en pressemeddelelse.
Kritikken gælder blandt andet Dacia Bigster. Lavprismærket har aldrig lagt skjul på, at høj sikkerhed ikke er en prioritet hos dem, hvilket testen af den store Bigster bekræfter.
Blot tre trætte stjerner bliver det til. Kun den mest basale sikkerhed er på plads, men heller ikke mere, og dermed er det ikke en bil, FDM vil anbefale.
”Sikkerheden i Dacia Bigster ligger langt under konkurrenternes, og hvad man bør kunne forvente af en ny bil i 2025. For eksempel har Bigster ikke en airbag mellem forsæderne, og bilen savner også en avanceret nødbremse, som afspejler 2025-niveauet af sikkerhed. Bigster har ganske vist en del andre sikkerhedssystemer, men testen viser, at de desværre ikke virker rigtig godt. At Dacia ikke prioriterer sikkerheden højere, er ærgerligt for bilkøberne og for sikkerheden,” siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen.
Fem stjerner til Årets Bil i Danmark
Set med danske briller er der dog flere interessante biler i puljen denne gang.
Det gælder ikke mindst Årets Bil i Danmark 2025, Kia EV3, der klarer sig til de maksimale fem stjerner i alle udgaver på nær den billigste, hvor en sikkerhedspakke med en mere avanceret nødbremse skal tilkøbes. Det koster en stjerne for den udgave. Her bør den danske importør straks tage konsekvensen og gøre sikkerhedspakken til standard på alle udgaver. Det trækker dog ned, at airbaggen i rattet ikke blev pustet tilstrækkeligt op, med risiko for at føreren rammer rattet. Hovedstøtten på bagsædet fik også en anmærkning for ikke at beskytte optimalt i forhold til piskesmæld.
Vigtig airbag sparet væk
Fire stjerner må de teknisk identiske biler Peugeot 3008, Peugeot 5008 og Opel Grandland også ’nøjes’ med.
”Fire stjerner er ikke noget dårligt resultat i Euro NCAP’s skrappere 2025-test, og de testede biler klarer sig også til fem stjerner i tre af de fire testkategorier. Men de snubler i sikkerhedssystemerne, som ikke er opdateret med de nyeste funktioner – blandt andet et kamera, der overvåger, om føreren er koncentreret om kørslen.
Vi ved, at det udstyr er på vej, men det ærgrer, at producenterne endnu ikke er klar med det,” siger Søren W. Rasmussen.
Testens biler:
Audi A5 PHEV: 5 Euro NCAP-stjerner (2024)
Audi Q5: 5 Euro NCAP-stjerner
Dacia Bigster: 3 Euro NCAP-stjerner (2024)
Ford Tourneo: 4 Euro NCAP-stjerner
Kia EV3: 4 Euro NCAP-stjerner
Kia EV3 med sikkerhedspakke: 5 Euro NCAP-stjerner
MG S5: 5 Euro NCAP-stjerner
Opel Grandland: 4 Euro NCAP-stjerner
Peugeot 3008: 4 Euro NCAP-stjerner
Peugeot 5008: 4 Euro NCAP-stjerner
Renault 4: 4 Euro NCAP-stjerner (2024)
Tesla Model 3: 5 Euro NCAP-stjerner
Toyota C-HR PHEV: 5 Euro NCAP-stjerner (2024)
Voyah Courage: 5 Euro NCAP-stjerner
VW Tayron: 5 Euro NCAP-stjerner
VW Transporter: 5 Euro NCAP-stjerner