Besparelsen kommer til at være markant
Lige nu læser andre
Herhjemme i Danmark er vi godt i gang med elektrificeringen af vores bilpark.
I september måned var hele 73% af alle solgte personbiler på el, og udviklingen ser kun ud til at fortsætte.
Samme udvikling finder dog ikke sted for Lastbiler. De kører oftest stadig på Diesel, da elektriske lastbiler er dyre at anskaffe.
Service og energi koster typisk mindre end for diesel, men indkøbsprisen bider.
Nu vil EU dog øge incitamentet for vognmænd til at købe elektrisk med en markant besparelse.
Læs også
Det skriver det franske tech-mediet JV tech.
EU Parlamentet har nemlig godkendt en forlængelse af en ordning, der fritager elektriske lastbiler for at betale motorvejsafgifter.
Ordningen skulle udløbe ved årsskiftet 2025, men bliver nu videreført til 30. juni 2031. Formålet er at få flere transportfirmaer til at skifte til nul udledning og at skubbe udviklingen væk fra diesel på de tungeste stræk.
ACEA, de europæiske bil og lastbilproducenters brancheorganisation, roser beslutningen og kalder den et vigtigt skridt mod klimaneutral vejtransport.
Samtidig minder organisationen om en afgørende detalje – det er nemlig medlemslandene, der bestemmer hvordan ordningen indføres nationalt.
Læs også
Nogle lande giver fuld fritagelse, mens andre bruger nedsatte takster. Ligeså har en række lande ikke taget instrumentet i brug endnu.
Den nye ramme forpligter dog til at vælge enten fuld fritagelse eller en reduceret sats.
Danmark har fra 1. januar 2025 indført en kilometerbaseret og CO2 differentieret vejafgift for tunge lastbiler, hvor nulemissionslastbiler indplaceres i CO2 emissionsklasse 5 og betaler en markant lavere sats end dieselbiler.
Satserne for 2025 og 2026 viser eksempelvis 0,13 kr. pr. km for klasse 5 mod op til 1,10 kr. pr. km for klasse 1. Ved kørsel i miljøzoner lægges et tillæg oveni, som også er lavere for klasse 5
Målet fra EU er 35 procent elektriske lastbiler på vejen fra år 2030. I dag ligger tallet på omtrent 3,5%.