Det kan blive markant dyrere.
Lige nu læser andre
Hvis du har en benzin- eller dieselbil, kan du med al sandsynlighed se frem til at skulle grave dybere i lommerne, når du skal forbi pumpen.
Prisen på benzin og diesel står nemlig til markante stigninger, når EU’s nye CO₂-kvoter træder i kraft i 2027.
Nye beregninger viser, hvor meget dyrere det kan blive at tanke bilen i de kommende år, og udviklingen vækker bekymring hos både eksperter og bilister.
Når 2027 begynder, indfører EU sit nye system for udledningstilladelser, kendt som ETS 2.
Ordningen betyder, at virksomheder skal købe rettigheder til at udlede CO₂, og prisen på disse rettigheder vil fremover blive fastsat af markedet.
Læs også
Hidtil har politikerne haft kontrol over prisen, men fremover vil udbud og efterspørgsel bestemme, hvor dyrt det bliver at forurene.
Systemet fungerer ved, at hver tilladelse svarer til en bestemt mængde udledning. Jo højere prisen på tilladelserne bliver, desto dyrere bliver det at producere og sælge brændstof.
Ifølge en beregning fra det tyske bilmagasin Auto Bild kan benzinprisen stige med omkring 1,7 danske kroner pr. liter allerede i 2027.
Frem mod 2030 kan stigningen nå mere end 4 kroner pr. liter benzin og omkring 4,75 kroner for diesel.
Eksperter advarer om, at benzinpriserne i værste fald kan nå op omkring 24 kroner pr. liter.
Læs også
Forbrugere, der opvarmer deres hjem med olie eller gas, vil ligeledes blive ramt af afgiften, som er en del af EU’s strategi for at reducere udledninger og fremskynde overgangen til fossilfri energi.
Lovgivningen, der understøtter ETS 2, trådte i kraft i november 2024. Fra januar 2025 skal berørte virksomheder søge tilladelser og begynde at rapportere deres udledninger.
Selve handelen med CO₂-kvoter indledes 1. januar 2027, og systemet forventes at være fuldt implementeret året efter.
Den kommende klimaafgift kan vise sig at blive et vendepunkt for hele Europas energisektor. For de mange bilister, der fortsat kører på benzin og diesel, kan det dog hurtigt blive en kostbar affære at holde sig kørende.