Når sommeren senere på ugen rammer med fuld styrke, og bilen nærmer sig indre sauna-temperaturer, melder det evige dilemma sig: Skal man rulle vinduerne ned eller tænde for airconditionanlægget?
Det lyder måske som et spørgsmål, der bedst besvares med en kold sodavand i hånden og et skuldertræk – men faktisk har forskere gravet overraskende dybt i netop dét emne.
Den spanske avis El Economista fortæller, at Society of Automotive Engineers har taget spørgsmålet op i fuld alvor.
I samarbejde med General Motors’ vindtunnel testede de både en benzinsulten V8-sedan og en endnu større SUV med 8,1-liters motor. Og konklusionen? Svaret afhænger af, hvor hurtigt du kører.
Grænsen går ifølge studiet ved 64,4 km/t.
Kører du langsommere end det, er det mest brændstofbesparende at rulle vinduerne ned og nyde den varme sommerluft – selvom det betyder, at du måske må leve med lidt mere trafikstøj og flyvende hårlokker.
Men hvis farten ryger op over de 65 km/t, er det faktisk mere økonomisk at lukke vinduerne og tænde for airconditionen. Når bilens hastighed stiger, bliver vindmodstanden nemlig en betydelig faktor – og åbne vinduer gør din bil mindre aerodynamisk. Det koster på tankkontoen.
Ved 112,7 km/t med vinduerne nede faldt brændstofeffektiviteten i sedanen med hele 20 %, viser studiet. SUV’en klarede sig lidt bedre med kun 8 % tab under samme forhold.
Dette skal du gøre
Kører du i byen eller triller du stille gennem sommerlandet: Rul vinduerne ned og spar på brændstoffet.
Er du på motorvej eller generelt over de 65 km/t: Luk vinduerne og lad airconditionen gøre arbejdet.
Og hvis du stadig er i tvivl, kan du altid åbne vinduet og spørge vinden, hvad den synes – hvis du altså kan høre svaret.