Hold med at tænke så meget: Børn skal ikke have piller

Velfærd

07/9/16 1:59

Nick Allentoft

Psykiske lidelser hos børn og unge eksploderer. Hvis vi skal vende denne markante stigning må vi lytte til den nyeste forskning og etablere et helt nyt mere præcist behandlingsfokus i Danmark. Metakognitiv terapi leverer et stærkt bud.

Alt for mange børn og unge lider af stress, angst og depression. Der er månedlange ventelister i børne -og ungdomspsykiatrien og nye tal viser, at der er er sket et stigning på 60 procent på udskrivning af piller mod depression til børn – ja du læste rigtigt 60 procent! Det svarer til næsten 12.000 danske børn der hver dag indtager piller imod depression! Det er en sørgelig udvikling – og en forfejlet biologisk løsning på et ikke-biologisk problem.

LÆS OGSÅ: Lav en kræftpakke for psykiatrien

Når behandlingen ikke virker

Men hvad er så årsagen til at så mange børn lider af psykiske lidelser? I mange år har vi forstået årsagen til psykisk lidelse som værende et resultat af genetisk sårbarhed, miljø, rammer eller dårlig kommunikation i familien. Hvis vi blot skruede ned for kravene, talte mere og bedre med hinanden, så kunne vi overvinde problemet. Hver gang man åbner en avis står den ene artikel efter den anden: ”Skolen er skyld i stress hos børn”, ”Sådan taler du med dit barn om terror”, ” Sådan taler du med dit barn om mobning”, osv.

Om Huset Zornig

Aldrig har der været større fokus på børns trivsel. Aldrig har vi fået så mange gode råd fra fagpersoner og eksperter. Alligevel har der aldrig været så mange syge børn som nu. Noget er helt galt i den måde vi forstår og behandler psykisk lidelse på. Måske har vi helt misforstået årsag og løsning på problemet. Vi har brug for nye og innovative metoder og artikler, der f.eks. kunne hedde: ”Sådan taler du MINDRE med dit børn om problemerne” og ”Lær dit barn at begrænse sin bekymring – uanset omstændigheder!”

LÆS OGSÅ: Zornigs otte bud på et bedre børneliv

Forkerte billeder af psyken

Ny forskning viser, at vi måske hidtil har misforstået hvordan psyken fungerer. Psyken er ikke en rygsæk eller bæger, hvor dårlige oplevelser og tanker hober sig op og skal bearbejdes gennem lange samtaler, mærke-efter terapi og traume-bearbejdning. Mange fagfolk forklarer, at oplevelser skal tales igennem og ud af hovedet for at den berømte dråbe ikke får bægeret til at flyde over.

Noget tyder dog stik modsat denne læring på, at psyken, ligesom resten af kroppen, er selv-helende. Vi heler automatisk, men lange analyserende samtaler og langtids-grubling får naturlig ked-af-det-hed til at udvikle sig til depression. Hvis vi bliver ved med at køre rundt i de negative tanker og problemer i forsøget på at løse dem, sidder vi bare fast i dem og det bliver sværere at hele og komme videre i livet.

Forfatteren er oplægsholder på Børneårsmødet 2016 - læs mere her

Overtænkningsmekanismer 

Årsag og løsning på stress, angst og depression skal slet ikke findes i generne, miljøet eller vores børns rammer. De børn, vi møder i vores klinikker i København og Næstved, lider først og fremmest af bekymringer. De bekymrer sig typisk hele dagen alene og sammen med deres forældre om emner som sygdom, død, skilsmisse og fremtiden.

Forældrenes forsøg på at overvinde problemet ved at tale mere om bekymringerne og vende tankegangen til mere beroligende tanker virker kun midlertidig og løser ikke den grundlæggende problematik: For meget tænkning. Man kan ikke overvinde et over-tænkningsproblem med mere tænkning og derfor virker traditionelle løsninger på psykiske lidelser ikke langsigtet... Det svarer til at forsøge at grave sig selv op af et hul man er faldet ned i.

Løsningen på et overtænkningsproblem er derimod MINDRE tænkning og det gør en kæmpe forskel terapeutisk. I stedet for at vende børnenes negative tanker lærer de, at de helt uden at ændre rammerne, selv kan styre de mentale overtænkningsmekanismer der driver symptomerne. Vores erfaringer fra vores metakognitive grupper viser, at børn faktisk hurtigere end voksne lærer at mestre og begrænse deres bekymringer og derved overvinde psykisk lidelse.

Navnet er Meta! Metakognitiv terapi

Børn kan lære at styre deres psykiske lidelse uanset livsomstændigheder. Det nye paradigme hedder Metakognitiv terapi. Metoden er udviklet af Professor Adrian Wells fra universitetet i Manchester i England, og denne metode viser allerede imponerende resultater i Danmark og i udlandet, hvor 80% typisk overvinder psykiske lidelser på få sessioner.

I denne form for terapi skal man ikke vende sin tankegang og dvæle ved problemerne, men derimod tænke mindre. Børnene lærer, at grublerier over deres daglige udfordringer blot skaber et nyt problem. Nemlig stress. Børnene lærer, at de selv kan styre og begrænse deres grublerier til f.eks. ½ time dagligt uanset livsomstændigheder. Det er et meget stærkt budskab, som gør børnene robuste overfor nuværende og fremtidige problemer i livet. Børnene lærer at deres sind, ligesom deres krop, selvheler, og de vil derfor kunne overvinde deres aktuelle udfordringer, men de får ligeledes et effektivt værktøj til at undgå fremtidige problemer.

Vi er nødt til at etablere en helt ny metakognitiv forståelse og løsning på psykiske lidelser hvis vi skal vende den uhyggelige udvikling på børneområdet. Noget tyder på, at problemet ikke er arv eller miljø, men primært overtænkning. Alle kan få et liv uden stress, angst eller depression uden piller ved at begrænse deres tænkning – uanset samfund og livsomstændigheder. Og det er en meget opløftende nyhed.

På Børneårsmødet er der bl.a. debat om piller og børn.

Like CEKTOS på Facebook

Følg Pia Callesen personligt på Twitter: @MetaPiaC

Tilmeld nyhedsbrev

Mest Læste

Annonce