Alligevel er der ikke megen forståelse at hente fra DSB’s side, hvis din mobil pludselig løber tør for strøm, inden du bliver spurgt om ‘kort eller billet’. Sker det, koster det nemlig 750 kroner i afgift – også selv om du efterfølgende kan fremvise den gyldige billet. Kun passagerer med DSB’s periodekort kan få nedskrevet afgiften til et gebyr på 125 kroner. Det skriver metroxpress.
»Det er bestemt ikke i orden at jagte lovlydige borgere på denne måde, hvis man får et teknisk problem med telefonen. Når selskaberne introducerer disse billetløsninger – også for at spare ressourcer – så må de også tage risikoen på anstændig vis, hvis passagererne kommer uforskyldt i klemme,« siger Liberal Alliances transportordfører, Villum Christensen, til metroxpress.
Han bakkes op af ekspert i kunderelationer og ekstern lektor på CBS Per Østergaard Jacobsen.
»Det er meget besynderligt. Det viser, at DSB er ligeglade med deres kunder, når de gør det endnu mere bøvlet og dyrt at være pendler. De kan sige, at det er kundens eget ansvar at have strøm på sin mobil, men nu er iPhones ikke berømte for deres evne til at holde strøm. Måske ser de det som en pengemaskine,« siger Per Østergaard Jacobsen til metroxpress.
Hverken i S-tog, metro eller busser er det muligt at lade mobilen op. Kun i regionaltog og på Kystbanen er der strøm til de rejsende, men hér viste metroxpress’ stikprøve i to forskellige Kystbanetog, at kun hver anden stikkontakt virkede. Metroxpress har gentagne gange forgæves forsøgt at få en kommentar fra DSB.