Europa skal ikke gemme sig bag mure, havde den svenske statsminister Stefan Löfven ellers insisteret. Men efter at Sverige på to måneder havde modtaget næsten 80.000 asylansøgere, måtte han bebude, at det ikke gik længere.
Flygtninge overblik
- Det smerter mig at sige, at Sverige ikke længere er i stand til at modtage asylansøgere på samme høje niveau, sagde statsministeren på et pressemøde i november.
Her varslede han drastiske stramninger af flygtningepolitikken, herunder kontrol med rejsende til Sverige fra Danmark.
Mandag trådte de nye regler og ordninger i kraft.
Journalister fylder mere end togrejsende ved id-kontrol Tidlig mandag morgen i Københavns Lufthavn er der mange flere mediefolk end togrejsende mod Sverige. Det er første dag, hvor DSB skal registrere togrejsende, men det er kameraer, mikrofoner og notesblokke, der sammen med skandinaviske journalister og DSB's kommunikationsfolk fylder mest på perronen. Det har medført, at journalister vandrer frem og tilbage på perronen og uheldigvis kommer til at forveksle journalister med pendlere. Enkelte har dog trodset den bidende kulde for at nå på arbejde i Sverige, og det er blandt andet 45-årige svenske Ole Yndeheim, der arbejder som udviklingsstrateg i Malmø, men bor i København. - Det er en klar ulempe. Det kommer til at tage mere tid, og der er færre tog. Jeg synes, at det er unødvendigt, siger han til Ritzaus journalist i lufthavnen. Ole Yndeheim medgiver, at kontrollen ikke vil ramme ham i lige så høj grad som de passagerer, der arbejder i København, men bor i Sverige. Det er en ny virkelighed for alle, og det måtte en svenske journalist sande. Hun blev stærkt utilfreds, da hun blev nægtet adgang gennem id-kontrollen. Svenskeren troede, at hendes pressekort ville få hende gennem kontrollen, men det gik vagterne ikke med til.Grænsekontrollen vender tilbage i Europa
Den frie bevægelighed er under pres. Vi har oprettet en temaside, hvor du kan finde alle væsentlige historier om den tilbagevendende grænsekontrol i Europa. Læs mere her.
På perronen skal vagterne fra Securitas, som DSB har hyret til at varetage opgaven, tage et billede af passagernes id med en smartphone for at registrere dem. Den beskedne lysopsætning på perronen har dog skabt lidt problemer med at tage billederne, så det arbejder DSB på at løse ved at sætte flere lamper op.
Det tager mellem 15 og 20 sekunder at skanne en passagers id, hvis alt flasker sig. Hvis man som dansker vil i gennem kontrollen, skal man kunne fremvise enten pas eller kørekort. Svensk pendler: Id-kontrol kan få mig til at sige op For svenske Eva Joensuu, som bor i Malmø og arbejder i København, kan det svenske krav om id-kontrol få store konsekvenser. For hvis turen frem og tilbage fra hjemmet i Sverige til arbejdspladsen på et rejsebureau på Vesterbro kommer til at tage meget længere tid, vil hun sige sit job op og søge et nyt i Sverige. Det siger Eva Joensuu til Ritzau mandag, hvor id-kontrollen er trådt i kraft. - Det ved jeg selvfølgelig ikke endnu, for lad os nu prøve det her først, men det kan betyde, at jeg ikke kan fortsætte med at pendle, siger Eva Joensuu, som frygter, at hendes hjemrejse kommer til at tage tre timer. - Det er helt enkelt. Man kan jo ikke have et hverdagsliv derhjemme. Jeg har ingen børn, men jeg har en hest, hus og have, så jeg kan ikke passe min familie og mine dyr, hvis jeg ikke kan komme hjem. Det går ikke, siger hun på perronen i Hyllie Station. Eva Joensuu har pendlet til København i 15 år, hvor hun først har arbejdet i Kastrup og siden på rejsebureauet inde i byen. Men mandag er anderledes, end hun har prøvet før. Især hjemrejsen efter fyraften er hun spændt på. - For det første bliver jeg nødt til at tage en anden rejserute, end jeg plejer. Jeg må tage metroen til Kastrup, hvor jeg bare plejer at tage Øresundstog fra Hovedbanen. Og så tror jeg, at alt kommer til at tage meget lang tid. Komme til lufthavnen, skifte fra metro til tog, gennem id-kontrol og vente igen. Jeg rejser mod Sverige ved 16.30-17.00-tiden, så det er lige ved myldretiden. Jeg forventer at komme senere hjem i aften, siger hun. Tyskland: Grænsekontroller truer Schengen-aftale Fri bevægelighed er et af de største resultater, som EU har opnået i de seneste år. Nu er den pasfrie Schengen-region er "i fare", efter at Danmark og Sverige har indført ny grænsekontrol, siger en tysk regeringstalsmand. - Fri bevægelighed er et vigtigt princip - et af de største resultater, som EU har opnået i de seneste år, siger talsmanden for det tyske udenrigsministerium, Martin Schäfer. - Schengen er meget vigtig, men den er i fare, tilføjer han, i en reaktion på den danske regerings indførelse af midlertidig grænsekontrol på grænsen til Tyskland - samme dag, som Sverige indførte grænsekontrol ved grænsen til Danmark.Sådan opstod grænseland igen
* Allerede i november indførte Sverige midlertidig grænsekontrol, og i midten af december besluttede et stort flertal i Riksdagen at indføre id-kontrol på rejsende til Sverige.
* Fra 4. januar kan kun personer med gyldig legitimation, såsom pas eller kørekort, krydse sundet med tog, færge eller bus.
* Transportselskaber er blevet pålagt at kontrollere alle passagerer. Manglende kontrol kan give bøder på 50.000 svenske kroner. Den svenske stat står for kontrollen ved Øresundsbroen.
* Mens der sker id-kontrol på busser, færger og i tog, vil den egentlige grænsekontrol ske i Sverige. Rejsende er derfor nødt til at identificere sig to gange.
* Skal man med tog, vil id-kontrollen betyde mellem 10 minutter og en halv times ekstra rejsetid på den danske side og yderligere 10-15 minutters ekstra rejsetid på den svenske side.
* Passagerer skal stå af ved Københavns Lufthavn, hvor de skal gennem en sluse og få tjekket id. DSB har hyret det private vagtværn Securitas til at stå for id-kontrollen.
* DSB vil registrere id-oplysninger i en database, hvor de vil blive gemt i maksimalt en måned, for at kunne dokumentere, at selskabet lever op til de svenske krav.
* HH Ferries, der sejler ruten mellem Helsingør og Helsingborg, har bygget sluser og ansat kontrollanter.
* Det danske busselskab Gråhundbus, som har en busrute mellem Malmø og København, anslår, at rejsetiden vil blive forlænget med fem til ti minutter. Rejsende skal vise id til chaufføren.
* Det er første gang siden 1950'erne, at man skal vise id for at krydse Øresund.
FAKTA: Sådan påvirker grænsekontrollen togdriften Id-kontrol af rejsende til Sverige betyder færre tog, flere skift og længere rejsetid for alle passagerer. DSB skal ligesom en række andre transportører fra 4. januar kontrollere billed-id for alle rejsende til Sverige. Det kommer i praksis til at ske på stationen i Københavns Lufthavn. Det betyder færre tog og flere skift for passagererne. Her kan du se, hvordan togdriften bliver ændret. * Der vil være tog hvert 20. minut mellem Københavns Lufthavn og Sverige, og alle rejsende til Sverige skal skifte tog i Københavns Lufthavn i forbindelse med id-kontrollen. * Rejsende mod Sverige skal forvente forlængede rejsetider på mellem 10 og 30 minutter. Der vil ikke være id-tjek på rejser fra Sverige til Københavns Lufthavn. * Alle kystbanetog, der udgår fra Nivå, har endestation i Københavns Lufthavn, hvor rejsende mod Sverige skal skifte. I weekender stopper dette tog ikke i Kokkedal. * Kystbanetog med start i Helsingør kører kun til Københavns Hovedbanegård, hvor passagerer mod Københavns Lufthavn og Malmø skal skifte til toget fra Nivå, der kører til lufthavnen. Rejsende fra Helsingør, Snekkersten, Espergærde og Humlebæk får altså to skift, hvis de skal videre til Sverige. * Der indsættes togbusser med særskilt id-kontrol fra Københavns Hovedbanegård til Bornholm i stedet for tog. Busserne kører direkte til Ystad uden stop undervejs. * Id-kontrollen vil også påvirke andre togrejser til Københavns Lufthavn. Der vil udelukkende køre Øresundstog til lufthavnen. Passagerer fra Fyn, Jylland og det øvrige Sjælland, der skal til Københavns Lufthavn, skal skifte tog på Københavns Hovedbanegård eller til metro på Nørreport. * De svenske myndigheder foretager indtil videre også paskontrol i Hyllie. Kilde: DSB /ritzau/