"Vi har talt med elever og lærere på skoler, der ikke har en antimobbestrategi. De fortæller, at de ikke føler sig klædt på til at håndtere mobning, når de støder på det" siger Naja Kinch Sohn, projektkoordinator i Red Barnet til Politiken.

Hver tredje folkeskole bryder lov om mobning

Velfærd

03/07/2015 09:05

Mikkel Sarka

Mette With Hagensen, der er formand for skolebestyrelserne, erkender, at der er elever, der bliver svigtet.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

I Danmark har skolen et ansvar for at fremme trivsel og undgå mobning, men 36 procent af landets folkeskoler har ikke udarbejdet den antimobbestrategi, som loven kræver at de har.

Det skriver Politiken mandag.

Bag tallene ligger en ny undersøgelse, som Red Barnet har lavet i samarbejde med landsorganisationen for skolebestyrelser, Skole og Forældre.

Naja Kinch Sohn, projektkoordinator i Red Barnet, kalder resultatet stærkt bekymrende:

- Vi har talt med elever og lærere på skoler, der ikke har en antimobbestrategi. De fortæller, at de ikke føler sig klædt på til at håndtere mobning, når de støder på det.

- En antimobbestrategi er første skridt til at tage fælles ansvar for mobning og sikre, at alle på skolen – både lærere, pædagoger, elever, forældre og ledelse – ved, hvad de skal gøre, når det opstår, siger Naja Kinch Sohn til Politiken.

Undersøgelsen, der bygger på svar fra 316 skolebestyrelsesformænd, viser også, at 57 procent af skolerne har en antimobbestrategi, mens 7 procent ikke ved, om de har en. Mange af dem, der ikke har en strategi, svarer dog, at de har et værdiregelsæt på skolen. 

Men det er ikke nok, siger jurist og forsker i mobning Helle Rabøl Hansen fra Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet.

- Der er en meget stærk signalværdi i at have en antimobbestrategi, og der ligger en stærk forpligtelse i det. Det er ikke blot et spørgsmål om, hvorvidt skolerne vil have en. De skal have en, siger Helle Rabøl Hansen til Politiken.

Silke J. Fogelberg, der er formand for Danske Skoleelever, kalder det "for dårligt", at så mange skoler ikke har en antimobbestrategi.

- Skolerne skal tage ansvar for, at eleverne trives, fordi det er afgørende for deres læring. Vi har aldrig rigtig haft en åben dialog i folkeskolen om, hvad mobning gør ved mennesker. Aldrig en rigtig seriøs snak om, hvor forfærdeligt det egentlig er, siger Silke J. Fogelberg til Politiken.

Sidste år viste en undersøgelse fra Dansk Center for Undervisningsmiljø, at 20 procent af de ældste elever og 12 procent af mellemtrinseleverne har oplevet at blive mobbet i løbet af skoleåret.

Mette With Hagensen, der er formand for skolebestyrelserne, som har ansvaret for antimobbestrategierne, siger, at loven skal overholdes, og hun erkender, at der er elever, der bliver svigtet.

- Mange af skolebestyrelserne ved ikke, at det er deres opgave, men vi har informeret om det og sendt håndbøger ud til dem. Undersøgelsen her bliver en øjenåbner, og jeg er sikker på, at de nu sætter fokus på antimobbestrategierne, siger Mette With Hagensen til Politiken.

Mest Læste

Annonce

07/11/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.