Rigshospitalet i København kan ikke længere tilbyde kvinder med brystkræft at blive behandlet inden for den tidsgrænse, som ellers er fastsat i de nationale kræftpakker.
Det skriver Politiken.
Årsagen er, at lægerne bruger længere tid på at betjene regionens nye it-system, Sundhedsplatformen.
På den måde har personalet mindre tid til at tage sig af patienterne. Og der er tale om et permanent problem.
Ifølge kræftpakkerne fra 2008 skal patienter ellers behandles uden unødig ventetid.
Men i et brev, som klinikchef på Rigshospitalet Michael Vestergaard har sendt til en ventende, står der, at ventetiden er "længere, end vi ønsker".
- Årsagen til ventetiden er hovedsageligt implementeringen af den nye elektroniske patientjournal, Sundhedsplatformen, på Rigshospitalet, skriver han.
- Vanligt er vores patientforløb planlagt således, at patienterne så vidt muligt skal have svar på operation/biopsi, så snart disse svar foreligger. Det er desværre ikke muligt for øjeblikket.
Ifølge klinikchefen har lægerne mindre tid til patientbehandling på grund af Sundhedsplatformen. Han skriver, at kapacitetsnedgangen må forventes at strække sig ud over de næste måneder.
- Det er uden ende, som det ser ud nu, skriver han.
Og det samme gør sig gældende for patienter med modermærkekræft, som også behandles i hans klinik.
Før Rigshospitalet blev koblet på Sundhedsplatformen for 5 måneder siden, kunne lægerne tale med 12 patienter i løbet af en dag i ambulatoriet.
I dag kan de nå at tale med 9 patienter.
Lægerne kunne give patienter svar på, om de havde kræft, en uge efter deres første fremmøde. I dag tager det to uger.
Rigshospitalet har henvist patienter, der ikke ville acceptere ventetiden, til at tage til Aabenraa for at få svaret.
Før Sundhedsplatformen fik kvinderne en tid 2 uger efter operationen, hvor de blev informeret om sygdommens alvor. I dag kan de få en tid efter 4-5 uger.
/ritzau/