Kristian Jensen forsvarer hjælp til at få Uber til Danmark

Politik

11/05/2016 14:33

Nick Allentoft

Der er intet galt med, at Udenrigsministeriet hjalp tjenesten Uber ind i Danmark, mener udenrigsministeren.

Da den amerikanske virksomhed Uber skulle etablere sig i Danmark i marts 2014, skete det med rådgivning og hjælp fra Invest in Denmark under Udenrigsministeriet.

Blot to timer efter den omstridte kørselstjenestes ankomst i november samme år, blev Uber imidlertid politianmeldt af Trafikstyrelsen. Politiet har siden sigtet flere Uber-chauffører for ulovlig taxakørsel.

Alligevel fastholder udenrigsminister Kristian Jensen (V), at det var rigtigt af Udenrigsministeriet at hjælpe Uber med at få foden ind på dansk grund.

- Det er ikke op til Invest in Denmark at vurdere, om Uber lovligt kan operere i Danmark. Det er op til domstolene, siger ministeren på et samråd onsdag.

- Vi skal afvente domstolenes beslutning, før vi drager vores egne konklusioner.

Han pointerer, at Invest in Denmark udelukkende rådgav Uber om at etablere et datacenter til udvikling af apps i Aarhus.

- Den kontakt, der har været i forbindelse med etableringen af datacenteret i Aarhus, er en fuldt ud lovlig virksomhed. Hvorvidt kørselstjenesten er lovlig er et andet spørgsmål, som det er domstolenes opgave at afgøre.

- Og mig bekendt er datacentre, der udvikler apps, helt lovlige virksomheder, siger Kristian Jensen.

- Det er fremragende, at en organisation som Uber, der arbejder over hele verden, har blik for at etablere ét ud af kun tre udviklingscentre i verden i Danmark i Aarhus.

Men det argument giver Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, ikke meget for. Han mener ikke, ministeren kan lave et skel mellem Uber-appen og Uber-taxitjenesten:

- Hvis man ved, at Uber er løbet ind i en række retssager rundt omkring i verden, hører det så ikke med til god rådgivning, hvis Invest in Denmark havde rådgivet om den danske taxalov?

Til det svarer Kristian Jensen:

- Vi hører da også, hvad der er blevet sagt om Uber rundt omkring. Men betyder det, at nogle kritiserer Ubers forretningsmodel, at vi ikke må rådgive om investeringer i Danmark?

Samtidig med samrådet har Uber lukket sin lavpristjeneste Uberpop i Sverige, skriver Dagens Nyheter. Det sker efter, at flere af selskabets chauffører er blevet dømt for at have drevet en sort taxitjeneste. 

 

FAKTA: Ubers kontroversielle indtog i Danmark Mens domstolene endnu ikke har fældet dom over Uber, fortsætter diskussionen om den kontroversielle app.

Udenrigsminister Kristian Jensen (V) forsvarer på et samråd onsdag, at Udenrigsministeriet hjalp Uber med at etablere sig i Danmark. Her følger en oversigt over den kontroversielle tjenestes indtog i Danmark:

* Uber er et amerikansk firma, der bliver stiftet i 2009. Via en app kan kunder bestille en kørsel, der i snit er 20 til 30 procent billigere end en tur med taxi.

* Uber har flere kategorier, som afgør eksempelvis bilens standard og har betydning for kørslens pris. Før afhentning får kunden besked med foto af chaufføren og dennes navn samt bilens registreringsnummer.

* Uber findes i 67 lande - heriblandt Danmark - og hundredvis af byer. Den er dog også blevet forbudt flere steder. Senest har Uber onsdag lukket sin lavpristjeneste i Sverige efter flere domme om sort taxikørsel.

* Ifølge Uber er der tale om en samkørselsordning, hvor private bilejere stiller sig til rådighed og kan hyres til en tur, hvor chauffør og passager efterfølgende deler omkostningerne.

* Danske taxiselskaber mener, at Uber ikke overholder retningslinjerne for fair konkurrence, fordi Uber-chauffører ikke er underlagt samme reguleringer såsom forsikring, registrering til erhvervskørsel og andre lovpligtige udgifter.

* Invest in Denmark, der ligger under Udenrigsministeriet, hjalp i 2014 Uber med at etablere sig i Danmark.

* Uber blev umiddelbart efter politianmeldt af Trafikstyrelsen, som mener, at Uber overtræder personbefordringsloven.

/ritzau/

 

Mest Læste

Annonce