Transportministeren tog affære, da Rejsekort og DSB sendte problemer videre til passagererne.

Transportminister satte DSB på plads fra toget i Næstved

Infrastruktur

14/02/2014 12:05

Nick Allentoft

Det bør ikke være passagernes problem, at rejsekortet går ned, mener minister, som tog affære fra pendlertog.

Transportminister Magnus Heunicke (S) oplevede fredagens rejsekort-kaos på tæt hold, da han tog toget fra hjembyen Næstved til København fredag morgen.

Frustrerede passagerer kunne ikke tjekke ind med deres rejsekort, og der var lange køer ved billetautomaterne, siger ministeren.

- Jeg tog selv toget og talte med en masse medpendlere, som var meget forvirrede over, om man nu fik en bøde, hvis man nu ikke nåede at købe billet. Det var jo den første melding fra selskaberne, siger Magnus Heunicke.

I første omgang lød udmeldingen fra DSB, at passagerne selv skulle sørge for at købe en billet, så længe rejsekortet er nede. Men kort efter tweetede ministeren fra sit pendlertog, at det burde være gratis.

- Allerede tidligt i morges sikrede jeg, at der var kontakt til selskaberne bag rejsekortet, og jeg er tilfreds med, at de endte med at gøre det eneste rigtige. Nemlig at gøre det gratis for passagerer med rejsekort, fordi det var nede i hele Danmark, siger han.

Han slår fast, at det ikke bør være togpassagernes problem, når rejsekortet går ned.

Transportministeren er meget overrasket over, at trafikselskaberne ikke havde en klar plan for, hvad der skulle ske, hvis systemet gik ned. Der var for sparsom information og for uklare meldinger, og det skal være bedre, hvis det sker en anden gang.

- Man ved, at en omfattende opdatering af systemet kan betyde uhensigtsmæssigheder. Det har vi jo for eksempel også set med dankortet. Jeg vil tage kontakt til selskaberne for at sikre mig, at der er en fast procedure fremover, siger Magnus Heunicke.

- Hurtig og klar information er jo helt afgørende for de mange tusinde pendlere i sådan en situation, tilføjer han.

Det er bøvl med en opdatering af systemet bag rejsekortet, som fredag betyder, at stort set ingen passagerer har kunnet bruge det elektroniske klippekort på togstationer eller i busser.

- Det viser - hvad vi godt har vidst - at systemet ikke er fejlfrit. Men derfor handler det netop om at have en helt klar procedure og klar kommunikation fra starten af, siger Magnus Heunicke.

Fejlen ventes at blive udbedret i løbet af fredag, så passagerne senest lørdag igen må betale for tog- og busturen med deres rejsekort.

/ritzau/

Mest Læste

Annonce