Som forbrugere bør vi kunne se, hvor mange kalorier der er i kaffelatten eller burgeren.
Fastfood-kunder spiser og drikker markant mindre, når de ved, hvor mange kalorier der er i en caffe latte eller to croissanter. Det viser en undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse, som har gennemgået 15 nyere undersøgelser af kaloriemærkning fra USA, Canada og Australien, der omfatter næsten 18.000 mennesker. Organisationen opfordrer nu sammen med Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Forbrugerrådet Tænk fastfood-kæderne til at indføre kaloriemærkning, skriver Politiken fredag.
Seniorkonsulent Susanne Tøttenborg fra Kræftens Bekæmpelse siger til avisen: - Når forbrugerne bliver præsenteret for kalorieindholdet, bestiller de gennemsnitlig et måltid med 80 til 100 færre kilokalorier. Halvdelen af alle danskere er i dag overvægtige, påpeger Susanne Tøttenborg. - Blot ti ekstra kalorier dagligt kan betyde op til et halvt kilo mere på et år. Det er den smule for mange kalorier, vi får hver dag, som gør, at vi tager lidt på hele tiden. De små reduktioner har altså stor effekt. Hjerteforeningens forebyggelseschef, Morten Ørsted-Rasmussen, er på samme linje. - Vi ved, at kaloriemærkning påvirker forbrugernes valg, og derfor er mærkning et enkelt, billigt og effektivt forebyggelsestiltag mod overvægt, siger han. Ifølge organisationerne kan 100 sparede kilokalorier på et enkelt måltid på længere sigt være med til at forebygge, at man bliver overvægtig. Kaloriemærkning også få betydning for en lang række andre sygdomme, understreger Susanne Tøttenborg. - Overvægt øger risikoen for forskellige kræfttyper, type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme, så på endnu længere sigt vil man også kunne se det på antallet af de sygdomme, siger hun til Ritzau. Joe & The Juice har som første kæde i Danmark indført kaloriemærker. Men kaloriemærkning er et forkert tiltag, mener restaurationsbranchens organisation. - Vi mener, der mangler beviser for den sundhedsmæssige effekt af et sådant tiltag, og afviser derfor al tale om obligatorisk kaloriemærkning, skriver Horestas administrerende direktør, Katia K. Østergaard, til Politiken. - Der må være grænser for, hvor meget staten skal blande sig i. Mange kæderestauranter har allerede oplysninger om kalorie- og energiindhold på tavler, apps og hjemmesider, fortsætter hun. Heller ikke Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, vil indføre kaloriemærkning ved lov. - Det er en god idé at kaloriemærke det, man spiser. Jeg har for eksempel selv en McDonald's-app, hvor man kan se, hvad der er i de forskellige menuer, siger hun til Ritzau. - Men jeg er ikke så sikker på, at det her er et område, der skal lovgives på. Jeg synes, at det er noget, fastfoodkæderne burde gøre selv, og der er allerede mange, som gør det. Det skal måske bare gøres mere synligt, og det er noget, vi skal tage op med fødevarebranchen, siger Liselott Blixt. Burgergiganter afviser at skilte med kalorier ved kassen Kalorieindholdet i en hamburger, en bakke pomfritter eller en pakke McNuggets kommer ikke til at fremgå på den lysende skærm bag disken i McDonald's. Mads Friis, der er kommerciel direktør i fastfoodkæden, afviser i en mail, at kalorieindholdet skal stå på de såkaldte translites. - I flere end 13 år har vores gæster nemt kunne finde information om vores mad og drikkevarer flere steder, skriver han i en kommentar. - Informationerne er tilgængelige på vores hjemmeside, i vores app, i synlige brochurer i restauranterne og på bagsiden af bakkeservietterne i restauranterne. Kræftens Bekæmpelse opfordrer sammen med Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Forbrugerrådet Tænk fastfoodkæder til at indføre kaloriemærkning, skriver Politiken. Fastfood-kunder spiser og drikker nemlig markant mindre, når de ved, hvor mange kalorier der er i måltidet, viser en gennemgang af 15 nyere undersøgelser af kaloriemærkning fra USA, Canada og Australien. De omfatter i alt næsten 18.000 mennesker. Men skærmene bag kassen i McDonald's skal være overskuelige, skriver Mads Friis, som mener, at kæden i fremtiden vil kunne bruge mere digitale bestillingsformer, hvor der vil være detaljeret information om maden. Heller ikke hos fastfoodkæden Burger King, vil man på nuværende tidspunkt kaloriemærke maden. - Vi har pt. ingen planer om at ændre vores praksis på området, og det er en holdning, som vi deler med resten af branchen. - Hos Burger King vil vi gerne lægge op til forbrugernes frie valg, men samtidig erkender vi, at danskerne er blevet mere sundhedsbevidste, lyder det fra Burger Kings marketing- og kommunikationsdirektør Ole Erik Samseth i en mail. Han henviser derfor til, at man på deres hjemmeside kan finde oversigt over kalorieindhold i alle deres produkter. Hos 7-Eleven har kalorieindholdet i egen mad siden sidste forår stået printet på prisskiltet. I dag bliver der solgt langt mere af det sundere mad som salater og frugtstykker end tidligere, fortæller indkøbschef Morten Vedel. - Vi kommer aldrig til at være en decideret helsebutik. Vi vil både have til den sunde og usunde kunde. Men nu lader vi kunden vurdere, om der er for mange kalorier for ham eller hende i en vare, siger han. Samtidig med, at butikken er begyndt at oplyse om kalorier, har 7-eleven sat flere sundere varer på hylderne. Derfor kan indkøbschefen ikke konkludere, om stigningen i salget af sundere varer skyldes et større udvalg eller oplysninger om kalorier. /ritzau/
Seniorkonsulent Susanne Tøttenborg fra Kræftens Bekæmpelse siger til avisen: - Når forbrugerne bliver præsenteret for kalorieindholdet, bestiller de gennemsnitlig et måltid med 80 til 100 færre kilokalorier. Halvdelen af alle danskere er i dag overvægtige, påpeger Susanne Tøttenborg. - Blot ti ekstra kalorier dagligt kan betyde op til et halvt kilo mere på et år. Det er den smule for mange kalorier, vi får hver dag, som gør, at vi tager lidt på hele tiden. De små reduktioner har altså stor effekt. Hjerteforeningens forebyggelseschef, Morten Ørsted-Rasmussen, er på samme linje. - Vi ved, at kaloriemærkning påvirker forbrugernes valg, og derfor er mærkning et enkelt, billigt og effektivt forebyggelsestiltag mod overvægt, siger han. Ifølge organisationerne kan 100 sparede kilokalorier på et enkelt måltid på længere sigt være med til at forebygge, at man bliver overvægtig. Kaloriemærkning også få betydning for en lang række andre sygdomme, understreger Susanne Tøttenborg. - Overvægt øger risikoen for forskellige kræfttyper, type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme, så på endnu længere sigt vil man også kunne se det på antallet af de sygdomme, siger hun til Ritzau. Joe & The Juice har som første kæde i Danmark indført kaloriemærker. Men kaloriemærkning er et forkert tiltag, mener restaurationsbranchens organisation. - Vi mener, der mangler beviser for den sundhedsmæssige effekt af et sådant tiltag, og afviser derfor al tale om obligatorisk kaloriemærkning, skriver Horestas administrerende direktør, Katia K. Østergaard, til Politiken. - Der må være grænser for, hvor meget staten skal blande sig i. Mange kæderestauranter har allerede oplysninger om kalorie- og energiindhold på tavler, apps og hjemmesider, fortsætter hun. Heller ikke Dansk Folkepartis sundhedsordfører, Liselott Blixt, vil indføre kaloriemærkning ved lov. - Det er en god idé at kaloriemærke det, man spiser. Jeg har for eksempel selv en McDonald's-app, hvor man kan se, hvad der er i de forskellige menuer, siger hun til Ritzau. - Men jeg er ikke så sikker på, at det her er et område, der skal lovgives på. Jeg synes, at det er noget, fastfoodkæderne burde gøre selv, og der er allerede mange, som gør det. Det skal måske bare gøres mere synligt, og det er noget, vi skal tage op med fødevarebranchen, siger Liselott Blixt. Burgergiganter afviser at skilte med kalorier ved kassen Kalorieindholdet i en hamburger, en bakke pomfritter eller en pakke McNuggets kommer ikke til at fremgå på den lysende skærm bag disken i McDonald's. Mads Friis, der er kommerciel direktør i fastfoodkæden, afviser i en mail, at kalorieindholdet skal stå på de såkaldte translites. - I flere end 13 år har vores gæster nemt kunne finde information om vores mad og drikkevarer flere steder, skriver han i en kommentar. - Informationerne er tilgængelige på vores hjemmeside, i vores app, i synlige brochurer i restauranterne og på bagsiden af bakkeservietterne i restauranterne. Kræftens Bekæmpelse opfordrer sammen med Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Forbrugerrådet Tænk fastfoodkæder til at indføre kaloriemærkning, skriver Politiken. Fastfood-kunder spiser og drikker nemlig markant mindre, når de ved, hvor mange kalorier der er i måltidet, viser en gennemgang af 15 nyere undersøgelser af kaloriemærkning fra USA, Canada og Australien. De omfatter i alt næsten 18.000 mennesker. Men skærmene bag kassen i McDonald's skal være overskuelige, skriver Mads Friis, som mener, at kæden i fremtiden vil kunne bruge mere digitale bestillingsformer, hvor der vil være detaljeret information om maden. Heller ikke hos fastfoodkæden Burger King, vil man på nuværende tidspunkt kaloriemærke maden. - Vi har pt. ingen planer om at ændre vores praksis på området, og det er en holdning, som vi deler med resten af branchen. - Hos Burger King vil vi gerne lægge op til forbrugernes frie valg, men samtidig erkender vi, at danskerne er blevet mere sundhedsbevidste, lyder det fra Burger Kings marketing- og kommunikationsdirektør Ole Erik Samseth i en mail. Han henviser derfor til, at man på deres hjemmeside kan finde oversigt over kalorieindhold i alle deres produkter. Hos 7-Eleven har kalorieindholdet i egen mad siden sidste forår stået printet på prisskiltet. I dag bliver der solgt langt mere af det sundere mad som salater og frugtstykker end tidligere, fortæller indkøbschef Morten Vedel. - Vi kommer aldrig til at være en decideret helsebutik. Vi vil både have til den sunde og usunde kunde. Men nu lader vi kunden vurdere, om der er for mange kalorier for ham eller hende i en vare, siger han. Samtidig med, at butikken er begyndt at oplyse om kalorier, har 7-eleven sat flere sundere varer på hylderne. Derfor kan indkøbschefen ikke konkludere, om stigningen i salget af sundere varer skyldes et større udvalg eller oplysninger om kalorier. /ritzau/