Strejken i SAS har stået på i to uger. Foto: Shutterstock
Strejken i SAS har stået på i to uger. Foto: Shutterstock

Pilotstrejke: Afgørelsens dag er kommet

Erhvervsliv

18/7/22 12:02

Jens Asbjørn Bøgen

"Som forhandlingsleder kommer man til et punkt, hvor man må indse, at slaget er tabt."

For to uger siden gik cirka 1000 piloter fra flyselskabet SAS i strejke.

Siden har SAS været nødt til at aflyse tusindvis af flyvninger, og selskabet har tabt mere end en milliard kroner.

Efter et maratonmøde i weekenden, hvor parterne forhandlede 33 timer i træk, mødes de igen ved forhandlingsbordet mandag.

Men noget er anderledes i dag. For krisen begynder at være så slem for SAS, at det vil være uansvarligt at lade strejken fortsætte.

Sådan lød det ifølge DR fra SAS' chefforhandler, Marianne Hernæs, inden hun gik ind i forhandlingslokalet.

"SAS fortsætter med et stort tab hver dag, og det begynder at blive uansvarligt. Som forhandlingsleder kommer man til et punkt, hvor man må indse, at slaget er tabt," sagde Marianne Hernæs.

Pilotforeningen tror ikke på aftale mandag

Parterne har da også rykket sig tættere på hinanden, men det får ikke Pilotforeningen til at tro på en aftale inden mandagen er omme.

"Jeg har ikke nogen tro på, at det bliver i dag. Men det her er uværdigt for SAS og over for passagerne," siger Henrik Thyregod, der er formand for Dansk Pilotforening til DR.

Det er blandt andet længden på overenskomstaftalen, der deler parterne. Normalt indgår piloterne overenskomster med to års varighed, men SAS vil eftersigende tegne overenskomster, der gælder helt op til seks år. Det skal være med til at give investorerne større sikkerhed.

Henrik Thyregod afviser ikke, at piloterne vil gå med til længerevarende overenskomster, men det er et spørgsmål om tillid mellem parterne, før man kan nikke "ja" til en aftale.

Derfor strejker piloterne

Under coronapandemien måtte mange af SAS' fly blive på jorden på grund af rejserestriktioner.

SAS og pilotforeningen indgik en aftale om, at SAS-piloterne kunne blive opsagt, dog med en genansættelsesret i en periode på op til fem år. På den måde slap SAS for at udbetale løn i den periode, hvor flyene holdt stille.

Men da verden åbnede, og det igen blev muligt at flyve, oprettede SAS to datterselskaber, SAS Connect og SAS Link, hvor der blev ansat nye piloter på andre overenskomster end de oprindelige i SAS Scandinavia.

De tidligere SAS-piloter havde ikke krav på at blive genansat i datterselskaberne.

Pilotforeningen har beskyldt SAS for at underminere overenskomsterne ved at ansætte nye piloter på billigere overenskomster i de to datterselskaber og har derfor strejket.

Annonce