SAS er i en krise som aldrig før. Foto: Shutterstock
SAS er i en krise som aldrig før. Foto: Shutterstock

SAS bløder milliarder: "Hvis der ikke sker noget, eksisterer SAS ikke i denne form om et år"

Erhvervsliv

31/5/22 11:21

Jens Asbjørn Bøgen

2022 er ikke engang halvvejs, og alligevel har SAS indtil videre et samlet underskud på svimlende 2,5 milliarder kroner. Og det er ikke sikkert, SAS, som vi kender det, findes om et år, hvis det fortsætter på denne måde.

Dyrere brændstof, coronakrise, konflikter med de ansatte.

SAS har rigeligt med problemer i disse år, og det viser sig også i flyselskabets regnskab.

I regnskabet for andet kvartal af 2022 har selskabet således tabt mere end en milliard kroner. Det bringer det samlede underskud for 2022 op på 2,5 milliarder kroner - og vi er ikke engang halvvejs gennem året.

Og det får direktøren for SAS i Danmark, Simon Pauck Hansen, til at give en ret klar udmelding.

"Det er klart, at har vi ikke et bæredygtigt økonomisk fundament, og kan vi ikke konkurrere i det marked, som er utroligt intenst, har vi heller ingen berettigelse," siger han til DR.

Aktieanalysechef i Sydbank, Jacob Pedersen, stiller det endnu skarpere op. Regnskabet understreger ifølge ham, at "SAS er i kæmpe krise".

"Vi er der, hvor det er sådan, at hvis ikke der sker noget, så eksisterer SAS ikke i denne her form om et år," siger Jacob Pedersen til DR.

Redningsplanen bliver svær at realisere

Som om det ikke var slemt nok, vurderer SAS også i det netop offentliggjorte kvartalsregnskab, at det bliver svært at komme i mål med den afgørende spareplan kaldet SAS Forward.

Planen indebærer blandt andet nye overenskomster med piloter og kabinepersonale, ligesom der skal afvikles store del af selskabets massive gæld.

"Vi skal sikre, at vi er konkurrencedygtige, og det giver SAS Forward-planen mulighed for," tilføjer han.

Men det bliver ikke nemt at få den ambitiøse spareplan gennemført.

Planen indebærer nemlig blandt andet, at der skal spares 20 procent ved at skære i personaleudgifterne. Samtidig er det ifølge SAS-ledelsen altafgørende, at der laves nye aftaler, så SAS stadig har de ansatte til rådighed.

Noget, som Simon Pauck Hansen kalder for "en bitter pille for alle at sluge".

Det gælder også andre interessenter som de selskaber, SAS lejer fly af, der skal vinke farvel til store dele af de aftalte betalinger, fortæller han.

Ifølge aktieanalysechefen er der tre stor knaster, som SAS står overfor nu, og det er blandt andet forhandlingerne med medarbejderne.

"De største knaster for selskabet er, at der skal laves nye aftaler med medarbejderne. Man skal have nogle af dem, man skylder penge til at slå en streg over en stor del af den gæld, man har til dem. Og så skal man have næsten 10 milliarder svenske kroner i kassen," siger Jacob Pedersen til DR.

Med hensyn til de 10 milliarder svenske kroner, så er det, det beløb, SAS selv vurderer, det skal have fundet i frisk kapital, hvis selskabet skal overleve. Helt konkret er det 9,5 milliarder svenske kroner.

Priserne kommer nok også til at stige

Ikke nok med, at luftfartsselskabet generelt har brug for at spare penge, så stiger priserne på brændstof for tiden. Og det kan påvirke priserne på flybillet, fortæller Simon Pauck Hansen.

"Jeg tror, det er dyrere at være forbruger generelt. Når energipriserne stiger hos SAS, vil det have en påvirkning på priserne på kort og måske også på langt sigt," siger han til DR.

SAS har siden coronapandemien slap grebet om rejserestriktionerne kæmpet med personalemangel, fordi selskabet reducerede antallet af medarbejdere stort under pandemien - og ikke vil genansætte i stor stil på de gamle overenskomster.

Den seneste tid har rejseaktiviteten dog været stigende for SAS. Men selskabet står fortsat med så stor personalemangel, at de for nyligt måtte aflyse 4000 flyvninger henover sommeren.

Annonce