Ændringen gælder i hele det europæiske elhandelssystem.
Lige nu læser andre
Onsdag d. 1. oktober træder en omlægning af det europæiske elhandelssystem i kraft. Det betyder, at strøm fremover prissættes for hver 15 minutter fremfor for hver time som i dag. I praksis betyder det, at de europæiske elselskaber fremover køber strøm til deres kunder til 96 forskellige prispunkter i døgnet, hvor det i dag er til 24 prispunkter per døgn.
Det giver elselskaber mulighed for at tilbyde mere fleksibilitet til deres elkunder.
”Derfor lancerer Andel Energi nu produktet FlexEnergi, der giver vores kunder mulighed for at have så mange prispunkter i døgnet, som deres elmåler og netselskab understøtter,” siger Marlene Holmgaard Fris, der er adm. direktør i Andel Energi.
Yderligere er FlexEnergi et fremtidssikret produkt, der allerede fra start er designet til at kunne håndtere endnu flere end de kommende 96 prispunkter i døgnet, hvis det skulle blive aktuelt.
”Det skal være nemt at være kunde i Andel Energi, så hvis det europæiske elhandelssystem en gang i fremtiden opdeles i endnu flere end de 96 prispunkter, der træder i kraft 1. oktober, så understøttes disse allerede af FlexEnergi,” siger Marlene Holmgaard Fris.
Læs også
Afhængigt af, hvor i landet man bor, kan der dog være forskel på, hvilke elmålere de lokale eller regionale netselskaber har installeret i kundernes hjem. Det er derfor ikke alle el-målere og netselskaber, der understøtter 15 minutters-afregning.
For nogle kunder kan en opdatering ske digitalt, for andre vil det kræve et teknikerbesøg og eventuelt et gebyr til det lokale netselskab.
FlexEnergi erstatter TimeEnergi
Samtidig med lanceringen af FlexEnergi stopper Andel Energi for al nysalg af produktet TimeEnergi, der ellers er det mest populære produkt i Andel Energis produktportefølje.
”De to produkter FlexEnergi og TimeEnergi er simpelthen for ens til, at det giver mening at have begge produkter på hylden. Hvis man som kunde har FlexEnergi, men ikke aktivt vælger 15 minutters-afregning eller ens elmåler slet ikke understøtter 15 minutters-afregning, så vil de to produkter i praksis være helt ens set fra kundens perspektiv,” forklarer Marlene Holmgaard Fris.
Læs også
På sigt er det tanken, at Flex Energi helt skal erstatte Time Energi.
”Men det er vigtigt at understrege, at hvis man som kunde ikke foretager sig noget, så fortsætter ens nuværende el-aftale fuldstændig uændret. Det gælder uanset, hvilken el-aftale man har i dag. Når eller hvis TimeEnergi på et senere tidspunkt skal udfases, vil de berørte kunder naturligvis blive orienteret i god tid, så vi sikrer den bedst mulige overgang,” siger Marlene Holmgaard Fris.
Fra 1. oktober beregnes timeprisen på TimeEnergi som gennemsnittet af de fire gange 15 minutter i den pågældende time.
Ingen af Andel Energis øvrige elprodukter bliver berørt i forbindelse med lanceringen af Flex Energi. Det nye produkt er tilgængeligt fra 1. oktober.
ANDEL ENERGIS EL-PRODUKTER TIL PRIVATKUNDER |
FlexEnergi |
Til kunder, der ønsker maksimal fleksibilitet |
Prisen fastsættes ud fra de aktuelle priser på den europæiske elbørs |
Afregnes time for time eller for hvert kvarter (afhængigt af elmåler og netselskab) |
Lanceres 1. oktober 2025 |
TimeEnergi |
Til kunder, der ønsker maksimal fleksibilitet |
Prisen fastsættes ud fra de aktuelle priser på den europæiske elbørs |
Afregnes time for time |
Nysalg stopper 30. september 2025 |
MånedsEnergi |
Til kunder, der ønsker at kende elprisen for en måned ad gangen |
Prisen fastsættes for en kalendermåned ad gangen |
Afregnes per forbrug til den faste pris i den pågældende måned |
Påvirkes ikke af den aktuelle lancering |
FastEnergi |
Til kunder, der ønsker at kende elprisen langt ud i fremtiden |
Prisen fastsættes for enten 6 eller 12 måneder ad gangen |
Afregnes per forbrug til den faste pris for den aftalte periode |
Påvirkes ikke af den aktuelle lancering |
SolEnergi |
Til kunder, der ønsker en el-aftale, der bygger på 100 pct. vedvarende energi |
Kundens forbrug er 100 pct. dækket af dansk produceret solenergi via såkaldte PPA-aftaler, der dækker hele kundens forbrug |
Afregnes time for time |
Påvirkes ikke af den aktuelle lancering |