En ny regulering er på vej.
Lige nu læser andre
Mange har knap nok vænnet sig til de fastsiddende skruelåg, men nu står næste ændring til plastflaskerne allerede og banker på.
Denne gang er det ikke låget, men selve flasken, der får et nyt udtryk. EU strammer nemlig kravene til engangsflasker af plast, og det kommer til at kunne ses på hylderne rundt om i kontinentet.
Kernen i de nye regler er mere genanvendt plast i produktionen. Siden 2025 skal engangsflasker til drikkevarer indeholde mindst 25 procent genanvendt materiale. Fra 2030 stiger kravet til 30 procent.
Det skriver HNA.
Målet er at mindske miljøbelastningen fra bestemte plastprodukter og få flere flasker tilbage i et kredsløb, hvor materialet kan bruges igen.
Læs også
I Danmark er mange flasker dog allerede lavet i genbrugsplast. Eksempler er Kildevæld og Faxe Kondi, der allerede laver deres flasker i 100% genbrugsplast (ofte omtalt som rPET, red.).
Visuelt betyder det nye krav, at flere PET flasker kan fremstå mere matte eller let uklare end de helt klare varianter, mange kender. Årsagen ligger i materialet. Genanvendt PET, rPET, har andre egenskaber end nyproduceret plast, og det kan give et mere gråligt eller “genbrugsagtigt” udseende.
For den, der går efter krystalklar sodavandsflaske, kan det kræve en kort tilvænning, men budskabet er tydeligt. Flasken er lavet af noget, der allerede har haft et liv.
Samtidig understreges det fra myndighedshold, at materialet ikke i sig selv ændrer på smag eller sikkerhed, når det er korrekt behandlet og kontrolleret. Praktisk set skal en flaske stadig være en flaske, også selv om den ikke længere ligner et stykke nykøbt glas.
Dagligvarekæderne ruster sig også til udviklingen. Flere steder rundt om i Europa investeres der i pantautomater, som kan håndtere større mængder flasker, så returneringen går hurtigere, og flaskerne i højere grad ender tilbage i genanvendelsessystemet.
Læs også
Flere producenter ser endda den nye æstetik som en fordel. Et synligt genbrugspræg kan fungere som en slags klimamærke i sig selv, uden store kampagner og grønne slagord.