De høje brændstofpriser får danskerne til at lette foden fra speederen. Foto: Shutterstock
De høje brændstofpriser får danskerne til at lette foden fra speederen. Foto: Shutterstock

Nu kan det ses i statistikkerne - benzinpriserne redder liv

Forbrug

18/7/22 5:30

Jens Asbjørn Bøgen

De tårnhøje brændstofpriser har fået danskerne til at gøre noget, som hverken politikere eller organisationer har haft held til i årevis.

Hvor mange gange har politikere, styrelser eller organisationer ikke opfordret os til at lette foden fra speederen på vejene?

Og hvor mange gange har vi ikke set i statistikkerne, at de danske bilister ikke har lyttet efter?

Okay, ret skal være ret: til der har da været fald i antallet af trafikulykker og -dræbte, men effekten af de forskellige kampagner har mildest talt været begrænsede.

Men nu ser det ud til, at de uhørt høje benzin- og dieselpriser har fået danskerne til at forstå budskabet. For når det pludselig koster mere end 16 kroner per liter brændstof, så er flere langt mere interesserede i at spare, hvor spares kan - og det kan man ved at køre langsommere.

Og det gør i den grad også noget ved trafiksikkerheden siger flere eksperter til Jyllands-Posten.

Høj fart dræber

I de første fem måneder af 2022 har 46 mennesker mistet livet i trafikken. Det er godt 25 pct. færre end i samme periode i 2019, før corona satte ind og i perioder af 2020 og 2021 mere eller mindre lukkede Danmark ned.

Netop fordi nedlukningen medførte færre biler på vejene, sammenlignes med 2019 og ikke 2020 eller 2021. Antallet af tilskadekomne er samtidig faldet knap 10 procent.

"Det er klart, at der er en sammenhæng mellem, hvor hurtigt vi kører, og hvor mange dræbte der er på vejene," konstaterer Jesper Hemmingsen, specialkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik til Jyllands-Posten.

Han er en af de eksperter, der i årevis har talt om – og advaret om – at højere fart på vejene dræber flere trafikanter. Du har nok set de kampagneskilte, Rådet for Sikker Trafik har sat op for tiden: "Sænk farten - bare lidt".

Fald på 3,7 km/t

Det er især på motorvejene, at farten de seneste måneder er raslet ned. Ifølge helt nye tal fra Vejdirektoratet er farten på motorveje, hvor man må køre 130 km/t, faldet til et gennemsnit på 118,4 km/t – et fald på 3,7 km/t i forhold til juni sidste år.

Det er et markant fald, og farten er nu lavere end på noget tidspunkt de senere år, oplyser Vejdirektoratet.

Også på landevejene er farten faldet ganske meget. Dog kører man i Jylland stadig hurtigere end de tilladte 80 km/t på landevejene – helt præcis 81,6 km/t ifølge de nyeste tal fra Vejdirektoratet. Der er her tale om et fald på 0,9 km/t i forhold til samme måned sidste år.

Jesper Hemmingsen glæder sig over den faldende fart, men peger på, at man ikke skal forvente et kæmpe fald i antallet af trafikdræbte.

"Høj fart er involveret i ca. 40 procent af dødsulykkerne, så lavere fart vil måske resultere i 10 færre dræbte om året i gennemsnit," siger han.

I 2021 oplevede Danmark med 130 det laveste antal dræbte i trafikken, man nogensinde har registreret, siden bilerne begyndte at trille. En del af forklaringen på den imponerende bundrekord er dog ifølge eksperter, at landet i dele af 2021 var mere eller mindre lukket ned.

Farten er faldet

Rådet for Sikker Trafik lavede i april et rundspørge til godt 1.000 personer om, hvorvidt bilisterne havde sænket farten på grund af de høje brændstofpriser.

På 120 og 130 km/t-motorvejene sagde 31 procent, at de havde sænket farten, mens 17 procent sagde, at de havde sænket farten på 110 km/t-motorvejene. På landevejene sagde 15 procent, at de havde sat farten ned, mens 14 procent oplyste, at de havde gjort det i byerne.

"Det er et godt tegn, for selv hvis man kører 100 km/t, hvor man må køre 80 km/t, så slår man sig, hvis man rammer et vejtræ. Samtidig er det godt, fordi mange har gjort det til en dårlig vane at køre en smule for stærkt," siger Jesper Hemmingsen.

Også afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen hos Vejdirektoratet glæder sig over, at danskerne er begyndt at køre langsommere.

"Det er klart, at når man sætter farten ned, bliver sandsynligheden for ulykker mindre, ligesom de enkelte ulykker bliver mindre alvorlige," siger Marianne Foldberg Steffensen, der er talsperson for trafiksikkerhedsområdet hos Vejdirektoratet.

Til gengæld ville hun ønske, at det mest markante fald i hastighed blev set et andet sted end på motorvejene.

"Motorvejene i forvejen er de mest sikre veje. Derfor vil vi rigtige gerne også have bilisterne til at sætte farten ned på landevejene."

Færre kører for stærkt

Specialkonsulent Poul Greibe fra Vejdirektoratets trafikstatistik peger på, at trafikanternes ageren i forhold til hastigheden kan ses på de fleste parametre, der fortæller om sikkerheden på vejene.

"Andelen, der kører for stærkt, er faldet fra mellem 24 og 27 procent for nogle få år siden til 19 procent. i dag. På motorveje med en tilladt hastighed på 130 km/t er det ”kun” 19,2 procent, der kører for stærkt – den laveste andel i årevis, bortset fra perioder med sne og glatte veje," oplyser Poul Greibe.

Også antallet af bilister, der kører alt for stærkt, er faldet. Andelen, der kører over 160 km/t på motorveje med en tilladt hastighed på 130 km/t, er nede på 0,3 procent, hvilket igen er det laveste tal i årevis.

Samme billede tegner sig, når det handler om antal bilister, der kører for stærkt på landevejene – selv om det her fortsat er over 50 procent, der kører for stærkt på landevejene i Jylland, mod 35 procent på Fyn og Sjælland.

Poul Greibe peger også på, at de høje brændstofpriser ser ud til at få flere til at vælge den kollektive trafik, hvilket igen vil øge trafiksikkerheden, hvis der bliver lidt færre biler på vejene, og de rejsende i stedet tager bus og tog, hvor trafiksikkerheden generelt er højere end i private biler.