Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Populær kæde får stor bøde - nægtede at tage imod bestemt slags betaling

Forbrug

25/11/2022 12:12

J. Bøgen

Kæden brugte coronapandemien som begrundelse.

Den populære kaffekæde, Original Coffee ApS, er netop blevet dømt ved Københavns Byret.

I løbet af en fire måneders periode kunne gæsterne i kædens 11 caféer rundt om i København nemlig ikke få lov til at betale for deres drikke og madvarer - i hvert fald ikke, hvis de ville betale med kontanter.

Men betalingsloven dikterer, at virksomheder som udgangspunkt skal tage imod kontanter mellem kl. 6 om morgenen og kl. 22 om aftenen, medmindre der er tale om fjernsalg (fx nethandel), eller der er ubemandet selvbetjening.

Afvisningen af kontanter fik en række kunder til at klage til Forbrugerombudsmanden, der i første omgang indskærpede reglerne angående kontantbetaling for cafékæden.

Det havde imidlertid ikke nogen effekt, for der blev ved med at lande klager på Forbrugerombudsmandens bor, og det endte med at føre til en politianmeldelse af Original Coffee ApS.

Den anmeldelse er nu blevet ført som sag ved Købenavns Byret, og det ender med at blive en dyr fornøjelse for kæden.

De skal nemlig af med 40.000 kroner i bøde for at bryde betalingsloven - altså 10.000 kroner per måned.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Original Coffee ApS begrundede blandt andet afvisningen af kontant betaling med covid-19-pandemien (de fire måneder var hen over vinteren 2021-2022), manglende byttepenge og risikoen for indbrud. Kæden indførte kontant betaling i caféerne den 1. februar 2022.

Det har ifølge Københavns Byret haft betydning for bødens størrelse, at Original Coffee flere gange er blevet informeret om reglerne uden at ændre praksis, samt at der er tale om en større virksomhed med 11 caféer og en større omsætning.

Retten lagde også vægt på det i sagen oplyste om omkostninger ved at tage imod kontanter. Retten afviste, at covid-19-pandemien kunne berettige afvisning af kontanter.

Dommen kan ankes.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen siger:

"Medmindre der er tale om selvbetjening eller handel på nettet, skal forbrugerne kunne betale med kontanter. Det følger af kontantreglen, og den skal naturligvis efterleves ligesom al anden lovgivning."

Mest Læste

Annonce