Forslag om fjernundervisning får en skidt modtagelse

Regeringen vil lave forsøg med fjernundervisning på skoler, der har vanskeligt ved at tiltrække lærere. Men forslaget møder bred kritik.

Regeringen vil lave forsøg med fjernundervisning på folkeskoler i de dele af landet, hvor det ikke kan lade sig gøre at tiltrække uddannede lærere, skriver Jyllands-Posten. Der er udsigt til mangel på lærere til en række fag flere steder i landet. I dag er ledigheden blandt lærere helt nede på 1,3 procent. Dertil kommer, at optaget på læreruddannelsen har været faldende.

Børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) forklarer, at det første skridt er at undersøge erfaringer med fjernundervisning, hvorefter flere forsøg sættes i gang.

Læs også: Overvejende positive erfaringer allerede

- Fjernundervisning kan være med til at styrke kvaliteten på skoler i yderområder, hvor det ikke kan lade sig gøre at rekruttere uddannede lærere i alle fag, og hvor der er et lavt børnetal, siger hun til Jyllands-Posten.
 
Ude hos skolerne får forslaget en blandet modtagelse.
 
- En lærer på en skærm kan ikke erstatte den relation mellem lærer og elev, som er så afgørende for, at undervisning kan lykkes. Jeg har svært ved at se, at det kan fungere især for små elever, lyder det fra blandt andre Torben Voss, der er formand for Vestjyllands Lærerkreds.
 
Formanden for skolelederne, Claus Hjortdal, siger, at han ikke vil afvise tanken på forhånd.
 
- Det vil være en løsning, men dog en nødløsning. Vi må se på det med et åbent sind, for der kommer inden for kort tid til at mangle lærere i blandt andet fysik og tysk, siger han til Jyllands-Posten.

Andreas Rasch-Christensen, der er forskningschef på professionshøjskolen VIA, siger, at fjernundervisning fungerer på grundskoler andre steder i verden.

 
- Tendensen i resten af verden er, at fjernundervisning bliver mere udbredt i takt med den digitale udvikling. Udfordringen herhjemme bliver, at lærerne i folkeskolen i dag ikke er godt nok uddannede i at bruge de digitale muligheder, der er.
 
Lærere: Svage elever går tabt ved fjernundervisning
Fjernundervisning i fag som matematik risikerer at bringe undervisningen i folkeskolen tilbage til gamle dages tavleundervisning, der foregår fra katederet og ned mod de bænkede elever.
 
Det siger Jens Peter Christensen, landsformand i Danmarks Matematiklærerforening.

- Og alt det her strider jo direkte med intentionerne i folkeskolereformen, hvor vi skulle have en anderledes og mere spændende undervisning. Det kan jeg ikke se, at det her kan blive, siger han til Ritzau.

Han mener, at børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørbys planer om at forsøge sig med fjernundervisning i de mindre befolkede egne af Danmark, hvor der mangler specialiserede lærere, især kan få negative konsekvenser for de svageste elever.
 
- Umiddelbart virker ideen ikke tiltalende, men selvfølgelig kan det lade sig gøre at undervise i matematik og fysik og kemi på den måde. Men du får også undervisningen, der bliver derefter, siger han.
 
Også forældrenes landsorganisation er kritisk. Her foreslår man samme løsning som med praktiserende læger, der lokkes med bonusordninger.
 
Forældre: Fjernundervisning forringer undervisningen
I stedet for at indføre fjernundervisning af skolebørn i landets yderområder, bør lærere tilbydes bedre løn- og arbejdsforhold, hvis de vælger at søge job i områder med mangel på kvalificerede undervisere.
 
Det mener Mette With Hagensen, formand for forældreforeningen Skole og Forældre.
 
- Vi gør det allerede med læger, som vi forsøger at trække til yderområderne. Er det også et problem med lærerne, kan vi gøre det samme her. Det kan være noget med bedre løn og en styrkelse af de faglige fællesskaber, siger Mette With Hagensen til Ritzau.
 
Hun er skeptisk over for regeringens planer om at afhjælpe lærermanglen i visse egne af landet ved at indføre fjernundervisning af børn i de fag, hvor der er mangel på kvalificerede lærere.
 
Det gælder blandt andet i fag som tysk, fysik og matematik. 
 
Hun er dog ikke afvisende over for, at der laves forsøg med fjernundervisning.
 
- Det er absolut ikke førsteprioritet hos os, at vi skal have fjernundervisning af børn ud fra den indlysende årsag, at det er vigtigt, at skolebørnene - og især de yngre elever - har en relation til deres lærer. Det er meget svært at få skabt den relation igennem en skærm. Men vi afviser ikke, at vi laver forsøg med det. Vi har bare ikke meget fidus til, at det virker på børn, siger hun.
 
Fjernundervisning findes i dag i lande som Australien og USA, hvor der på grund af de store geografiske afstande kan være langt til den nærmeste skole.
 
- Men vi er ikke et land som Australien med uendelige afstande, siger Mette With Hagensen.
 
Til Jyllands-Posten siger Andreas Rasch-Christensen, forskningschef på professionshøjskolen VIA, at erfaringerne viser, at fjernundervisning tvinger eleverne til at reflektere mere over deres læring. Derudover bliver de mere aktive i undervisningen.
 
- Jeg lytter absolut til, hvad Anders Rasch siger. Men det handler om elever, der er væsentligt ældre, og som ofte er i ungdomsuddannelser eller blandt voksne. Elever i 12-13 års alderen er efter min vurdering ikke i stand til at holde fokus i et omfang, så de også kan holde sig koncentreret til udelukkende at have undervisning via nettet, siger Mette With Hagensen.
 
Minister forstår ikke kritik af fjernundervisning
Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) forstår ikke kritikken af regeringens planer om at lave forsøg med fjernundervisning af skolebørn via videoskærm i landets yderområder. Hun fortæller, at man er i fuld gang med at uddanne flere lærere. 
 
- Vi har afsat en milliard kroner til efteruddannelse af lærere. Men det ændrer ikke på, at der kan være steder, hvor man har svært ved at rekruttere lærere inden for alle fag. Det kan være i yderområder eller små øsamfund, siger ministeren til Ritzau.
 
Ministeren kan ikke nu sætte tidshorisont på forsøgene, der gennemføres som led i regeringens vækstplan for yderområderne, hvor der kan være mangel på lærere i fysik eller tysk. 
 
- Det afhænger af, hvor man vil være med, og hvor hurtigt man vil i gang, siger hun til Ritzau.
 
Socialdemokraternes ordfører, Annette Lind, er bekymret for, om fjernundervisning vil dele landet op i A- og B-skoler. 
 
- Det er præcis dér, hvor seminarierne er længst væk, at lærermanglen er størst. Det er væsentligt for den danske folkeskole, at der står et menneske over for eleverne, siger Annette Lind.
 
Men ifølge Ellen Trane Nørby er det ikke et enten-eller.
 
- Vi gør alt for at uddanne flere lærere, men det sker ikke på nul-komma-fem. Hvis man på Anholt eller i et yderområde vil gøre erfaringer med fjernundervisning, så skal det ikke være os, der spænder ben, siger undervisningsministeren.
 
Fjernundervisning bruges mere og mere i udlandet, tilføjer hun.
 
/ritzau/
 
Emneord: Fjernundervisning, Ellen Trane Nørby, Undervisningsministeriet, Skoleavisen, Skole og Forældre, Mette With Hagensen, Andreas Rasch-Christensen, Digital læring, Yderområder, Rekruttering, Folkeskolelærere
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 26.11.15 Thomas
    Find dog problemets rod...

    Det er jo det helt forkerte sted at tage fat: Hvis det er svært at tiltrække lærere i yderområderne, må man jo løse det problem i stedet for at forringe situationen yderligere. Man kunne for eksempel rulle den horrible folkeskolereform tilbage til noget, der byggede på den viden, som allerede findes. Noget tilsvarende gælder fjernundervisning. Hvorfor i Himlens navn gøre forsøg med noget, som allerede har været genstand for forskning på flere niveauer, og lade som om vi ikke har afprøvet det. Man refererer til, at det allerede er en realitet i udlandet, men hvad med at kigge på, om det virker?
    Jeg arbejder selv intensivt og professionelt med fjernundervisning, men det er i en helt speciel kontekst, hvor det har et specifik formål, som ikke kan opfyldes på andre måder, og jeg kan bedyre, at jeg øjeblikkeligt ville melde mit 8-årige barn ud af den skole, som begyndte på det i den form, som der lægges op til. Det er IKKE for børn.
    Endnu et eksempel på, at vore regering kun læser overskrifter, men mangler seriøs rådgivning.

  • 26.11.15 Thora Hvidtfeldt Rasmussen
    Umuligt!

    Hvordan i himlens navn kan ministeren finde på at foreslå fjernundervisning for et fag som fysik/kemi???
    I fælles mål står: "Undervisningen skal anvende varierede arbejdsformer og i vidt omfang bygge på elevernes egne iagttagelser og undersøgelser, bl.a. ved laboratoriearbejde ... "
    Hvordan kan nogen forestille sig, at man kan tilbyde laboratoriearbejde ved fjernundervisning - og så til 7. klasses elever???
    Hvad Andreas Rasch-Cnristensen og følgere siger - så er det umuligt. Helt.
    Det, der vil blive tilbudt, er altså noget andet end det, der står i fælles mål.

  • 26.11.15 Thomas
    En forsøgsordning er ok...

    Jeg synes bestemt at det er ok, at prøve fjern-undervisning for børn af. Hvis det virker, så virker det og så kan vi udbrede det,men hvis de ikke gør, så skal vi heller ikke være blege for at stryge ideen med det samme. Jeg tror personligt, at det vil blive mere end svært for en lære at styre en klasse via en skærm, og der gøres nok klogt i ikke at starte i de små urolige klasser. Jeg er enig i de synespunkter artikler beskriver, og jeg mener også at børn bør have en nær kontakt med læreren, men hvis alternativet er at der lukkes skole i ydreområder, så hilser jeg gerne denne idé velkommen.
    Mvh.
    Thomas, billige børnesko

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også