Det japanske valg endte med, at et relativt nyt politisk parti blev den helt store vinder.
Lige nu læser andre
Det japanske valg endte med, at et relativt nyt politisk parti blev den helt store vinder.
Hvad sker der?

Det højreorienterede japanske parti Sanseito fik et opsigtsvækkende gennembrud ved weekendens valg til det japanske overhus og sikrede sig 14 nye pladser.
idligere havde partiet blot ét enkelt sæde i det 248 mand store kammer.
Sanseito har vundet terræn med et populistisk budskab, der kredser om indvandringskritik, økonomiske løfter og nationalistisk retorik.
Læs også
Fra YouTube-konspirationer til national politik

Ifølge Reuters har Sanseito sine rødder i pandemitiden, hvor partiet slog igennem online ved at sprede misinformation om vacciner og konspirationsteorier om globale eliter.
Derfra voksede bevægelsen hurtigt og omsatte sit digitale fodfæste til politisk kapital med kampagnen ”Japan First” i front.
En blødere form for nationalisme

Partileder Sohei Kamiya har understreget, at ”Japan First” ikke handler om masseudvisninger eller isolationisme, men om at stå imod globaliseringen for at prioritere den japanske befolknings levevilkår.
Regeringspartiet taber terræn – populismen vinder frem

Premierminister Shigeru Ishibas regerende liberaldemokratiske parti (LDP) og dets koalitionspartner Komeito mistede deres flertal i overhuset – oven i nederlaget i underhuset tidligere i oktober.
Analytikere ser Sanseitos fremgang mere som et udtryk for LDP’s svaghed end for bred opbakning til højreradikale idéer.
Vælgerne bekymrer sig mere om rispriser end om indvandring

Meningsmålinger forud for valget viste, at vælgerne rangerede social sikring, faldende fødselstal og stigende rispriser som de største problemer.
Indvandring kom først ind på en femteplads, nævnt af blot syv procent.
Alligevel fandt Sanseitos indvandringskritiske budskab genklang hos dele af befolkningen, der er frustrerede over økonomisk stilstand og stigende leveomkostninger.
Økonomisk usikkerhed puster til fremmedfjendtlighed

Den japanske yen er svækket, og en bølge af turisme har presset priserne i vejret – noget mange japanere mærker i hverdagen.
Sanseito har udnyttet denne utilfredshed og koblet den økonomiske frustration til det stigende antal udenlandske borgere, der nu udgør 3,8 millioner – svarende til cirka 3 procent af befolkningen.
En populistisk leder inspireret af Trump og Europas højrefløj

Kamiya, som er tidligere butikschef og engelsklærer, har åbent udtrykt beundring for Donald Trumps selvsikre og konfronterende stil.
Han bliver også sammenlignet med Europas højrepopulister og har erklæret, at han foretrækker at samarbejde med småpartier frem for det dominerende LDP.
Sanseito skubber udlændingepolitikken til højre

Sanseitos indflydelse har allerede flyttet den politiske samtale om migration. Kort før valget annoncerede regeringen en særlig indsatsstyrke mod kriminalitet begået af udlændinge og satte målet om ”nul illegale udlændinge” – et markant skifte i tonen, der afspejler Sanseitos voksende gennemslagskraft.
Kønsdebat skaber modvind – og strategisk kursskifte

Kamiya fik skarp kritik, efter at han havde kaldt ligestillingspolitikken en fejltagelse, som ifølge ham afholder kvinder fra at få børn.
For at udvide vælgerbasen og tone sin image ned, satsede han på kvindelige kandidater – herunder sangerinden Saya, som vandt et mandat i Tokyo.
Digitalt fodafryk sikrer langtidseffekt

I modsætning til mange traditionelle partier har Sanseito opbygget en massiv tilstedeværelse på sociale medier.
Partiets YouTube-kanal har over 400.000 abonnenter – tre gange så mange som LDP’s.
Kamiya ser sejren i overhuset som begyndelsen på noget større. Nu sigter partiet mod 50–60 mandater og en realisering af dets politiske program.