Forside Generelle nyheder Erik raser efter besøg i Føtex: “Jeg synes faktisk ikke,...

Erik raser efter besøg i Føtex: “Jeg synes faktisk ikke, det giver mening”

Føtex
Kollawat Somsri / Shutterstock.com

“Det føles lidt, som om man bliver taget ved næsen,” siger Erik.

Lige nu læser andre

Når man handler ind i hverdagen, går det hele ofte lidt stærkt.

Mange snupper det, der lige er foran dem, for at komme hurtigt videre, men det kan faktisk koste dyrt på den lange bane.

En Føtex-kunde ved navn Erik observerede forleden, hvordan noget så simpelt som en sodavand

Varerne koster nemlig ikke nødvendigvis det samme alle steder i butikken.

Det blev meget tydeligt for Erik Hovedskou, som forleden besøgte Føtex for at købe en pizzabolle samt en sodavand.

Læs også

Det skriver B.T.

Stor prisforskel

Det, Erik opdagede, var, at en sodavand koster markant mere hos bageren end inde i butikken.

Og han forstår ikke helt, hvorfor det egentlig er tilfældet.

“Det føles lidt, som om man bliver taget ved næsen. Altså forskellen er jo virkelig, virkelig stor, og jeg synes faktisk ikke, det giver mening.”

Erik, der endte med at gå ind i butikken for at hente en billigere sodavand, var så forarget, at han efterfølgende skrev en anmeldelse på Trustpilot, hvor han udtrykte sin holdning.

Læs også

Ekspertens forklaring

Hos Forbrugerrådet TÆNK oplever man ofte, at produkter placeres strategisk for at lokke kunder til hurtige køb.

Maja Effersøe Khan, der er forbrugerpolitisk rådgiver, forklarer, at kolde drikke generelt bliver solgt dyrere end de varme varianter på hylden.

“Med sodavand ser man jo ofte, at der er ret stor forskel på prisen på to udgaver af samme produkt alene fordi, det i en udgave er på køl,” siger hun.

Hun peger på, at mange handler impulsivt, og at det giver butikkerne en mulighed for at udnytte placering og temperatur for at få en højere pris.

Samtidig kan små gule mærker og kampagner få kunder til at tro, at de sparer mere, end de reelt gør.

Læs også

Ads by MGDK