Det kan hurtigt løbe op.
Lige nu læser andre
Det medlemsejede GF Forsikring oplever en stigning i anmeldelser af skader til indboforsikringens cykeldækning.
Det sker, at selskabet bliver nødt til at afvise skaden, fordi cyklerne ikke lever op til cykelbekendtgørelsens regler for elcykler.
Problemet er især udbredt blandt de såkaldte fat-bikes, der ofte importeres billigt fra udlandet.
Hvis man kører på en ulovlig elcykel, kan have alvorlige konsekvenser. Det fortæller her direktør for Skadehjælp i GF Forsikring, Martin Rundager.
“Mange købere er i god tro, fordi de ser, at motoren er på 250 watt, og at cyklen kun kan køre 25 km/t,” siger han og fortsætter:
Læs også
“Men nogle modeller kan nemt indstilles til at køre hurtigere, og så er det ikke længere en godkendt en elcykel men et motordrevet køretøj, som er ulovlig at bruge på færdselslovens område. Det betyder også, at man ikke er dækket af hverken indbo- eller ansvarsforsikringen.”
Hvis uheldet er ude, kan konsekvenserne være store, fortæller Martin Rundager:
“Kommer du fx til at påkøre en fodgænger eller forvolde skade på biler eller bygninger, kan du risikere at hænge på hele regningen selv. I værste fald kan det løbe op i millioner.”
Du har et ansvar som elcykel-ejer
Det er ejerens ansvar at kunne dokumentere, at elcyklen overholder alle regler. Derfor har GF nogle klare råd til danskere, der skal til at købe en elcykel:
“Vi anbefaler, at man som køber altid får skriftlig dokumentation fra forhandleren eller sælgeren for, at den overholder relevant lovgivning for elcykler og i øvrigt er CE-mærket. Derudover skal man sørge for at have en gyldig ansvarsforsikring. Det giver tryghed for både dig selv og alle dem, du møder i trafikken,” siger Martin Rundager.
Læs også
En elcykel er kun lovlig, hvis den opfylder samtlige krav:
- Højst én motor.
- Motorens effekt højst 250 watt.
- Ikke muligt at ændre effekt til over 250 watt.
- Motoren må kun assistere op til 25 km/t, hvorefter den skal slå fra.
- Ikke muligt at ændre cut-off til over 25 km/t.
- Gå-funktion højst 6 km/t uden pedaler.
- CE-mærkning er også et krav.
Det er da heller ikke nødvendigvis gratis at blive stoppet på en ulovlig elcykel.
“Vi hører fra flere politikredse, at de ulovlige elcykler er så hurtige, at de reelt set er en knallert eller endda en lille motorcykel. Det er ikke bare ulovligt – det er også farligt,” siger Jakob Bøving Arendt, der er direktør for Rådet for Sikker Trafik, og fortsætter:
“Hvis man kører på en ulovlig elcykel og bliver stoppet, mangler der ofte kørekort, forsikring, nummerplade, korrekt hjelm og meget mere, hvilket betyder bøder i størrelsen 10-15.000 kroner. Det er en stor udskrivning, hvis man fx er 16 år gammel og har brugt sin opsparing på et køretøj.”