Det er tilmed ulovligt i mange kommuner.
Lige nu læser andre
Der kan være mange situationer, hvor det er nemmest og mest belejligt at lade bilen stå i tomgang.
Det kan være om sommeren for at holde bilen nedkølet, eller om vinteren for at holde den varm.
Alligevel er det en vane, du bør tænke grundigt over – og faktisk helst helt droppe.
Derfor bør du slukke motoren
Mange bilister tænker måske ikke over det, men i mange kommuner er det faktisk direkte forbudt at lade bilen køre i tomgang uden formål.
Læs også
I de fleste tilfælde udløser unødig tomgang i over et minut en bøde på 1.000 kroner.
Dyrt på flere måder
Det beløb alene kan virke afskrækkende, men langt værre er det, at du også kan risikere dyre reparationer af bilen.
Motorer er nemlig ikke bygget til lange perioder uden belastning – slet ikke, når den ikke er ordentlig varm.
Det skriver bilmagasinet Autojournal.
Tomgang medfører dårlig forbrænding, som danner sod og kulaflejringer.
Over tid kan disse aflejringer reducere ydeevnen, øge brændstofforbruget og potentielt føre til alvorlige mekaniske skader, der kan løbe op i titusindvis af kroner.
Nogle bilejere trøster sig med, at motoren jo stadig får olie under tomgang. Problemet er blot, at oliepumpens evne til at beskytte motoren er mindre effektiv ved lave omdrejninger.
Det slider simpelthen mere på motorens indvendige dele.
Klimakampen starter med at slukke motoren
Ud over bøder og slid er der også miljøaspektet.
En gennemsnitlig bil bruger op til én liter brændstof i timen ved tomgang. Ti minutter hver morgen året rundt bliver hurtigt til mange liter spildt benzin eller diesel – og ikke mindst unødige udledninger af CO₂, kvælstofilter og andre partikler, som skader både klima og helbred.
I lande som Tyskland og Østrig er reglerne endnu skrappere, og bøderne kan nemt overstige flere hundrede euro, hvis motoren ikke slukkes straks efter parkering.
Så selvom det måske ikke ødelægger din motor at lade bilen varme op en gang imellem, er regelmæssig tomgang hverken smart, lovligt eller billigt.