Forside Generelle nyheder Nets med advarsel til danskerne: “Spær kortet via banken, spær...

Nets med advarsel til danskerne: “Spær kortet via banken, spær MitID”

Betaling, svindel, konto, penge, handle
Shutterstock / Privat

Det gælder om at passe på.

Lige nu læser andre

Når der tikker en besked ind på mobilen, kan den omhandle alt mellem himmel og jord.

Den kan enten komme fra et familiemedlem, en bank, en offentlige service eller noget helt fjerde.

Her i 2025 skal man dog være særligt opmærksom, hvis man bliver bedt om at reagere i en besked.

Diverse svindelmetoder bliver ved med at vinde frem, og derfor bør man altid forholde sig skeptisk til de beskeder, man modtager.

Falske mails

Nets har via Mit digitale selvforsvar udsendt en klar advarsel om en ny bølge af svindel, som allerede har ramt flere danskeres indbakker.

Læs også

“Der er falske e-mails i omløb, der udgiver sig for at komme fra Nets. Mailen hævder, at der er gennemført en transaktion fra en IP-adresse uden for Danmark (svindlere kan fx nævne et domænenavn som taptapsend.com) og lover, at beløbet kun debiteres, hvis du ikke annullerer inden 24 timer,” skriver Nets og fortsætter:

“Mailen indeholder en stor knap ‘annullere transaktionen’. Det er phishing og forsøg på svindel.”

Svindlerne forsøger at spille på tidspres, ligesom de forsøger at personliggøre mailen med generelle oplysninger:

“Svindlerne forsøger at gøre beskeden troværdig ved at angive, at modtagerens kortnummer begynder med 4571 – det er et typisk BIN-prefix for mange Visa/Dankort og siger ikke noget om dig personligt. Afsenderen er ukonkret, sproget/formateringen halter, der lægges tidspres, og ‘annullér’-knappen leder til en falsk side, hvor dine kort- eller MitID-oplysninger forsøges stjålet.”

Sådan beskytter du dig selv

Nets opfordrer, at man tager den helt med ro, hvis man får en sådan besked.

Læs også

Det er vigtigt, at man ikke klikker sig videre, men blot sletter beskeden. Har uheldet været ude, skal man straks få spærret sit kort samt MitID:

“Klik ikke på links eller knapper i uopfordrede sikkerhedsmails. Slet beskeden. Tjek dine kontobevægelser via din banks app/netbank. Kontakt banken via kendte kanaler, hvis du er i tvivl. Hvis du har klikket eller delt oplysninger: Spær kortet via banken, spær MitID og følg deres vejledning. Overvej politianmeldelse.”

Ads by MGDK