Guide: Sådan fungerer afgiftsberegningen på en veteranbil

09/10/2019 00:47

Redaktionen

Er du interesseret i veteranbiler? Men har du svært ved at gennemskue, hvor meget det koster at importere en veteranbil fra udlandet?

Sponsoreret indhold

Når man skal beregne afgiften for indregistrering af en veteranbil, kan det være svært at gennemskue, hvad man egentlig kommer til at skulle betale for sin indregistrering. Og selvom man rådfører sig hos en fagekspert, kan det stadigvæk være svært at vide sig sikker på, hvad afgiftssummen kommer til at lyde på.

I artiklen her har vi derfor samlet nogle af de retningslinjer, der ligger til grund for beregning af registreringsafgift for veteranbiler. Læs med videre og gør dig klog på, hvad du som minimum kan forvente at blive mødt med, når du skal beregne registreringsafgift på din næste, importerede veteranbil. Beregn afgift på bil korrekt første gang – og undgå efterfølgende ekstraregninger.

Krav til indregistrering af veteranbil

Når man vil indregistrere en veteranbil i Danmark, er der nogle helt særlige krav, der skal overholdes, hvis du vil opnå den reducerede afgiftssats på 40 %, der opkræves for indregistrering af biler, der falder under denne kategori, og som set i sammenligning med den almindelige afgiftssats, som er på ca. 60 %, er særdeles lukrativ.

Men for at få denne kategorisering og attraktive afgiftssats, er der nogle regningslinjer, som bilen skal overholde. Dette indebærer blandt andet, at det skal være mere end 35 år siden, at bilen første gang blev indregistreret – og kan man ikke bevise det, vil man også få afslag fra Told og SKAT, der i deres vurdering af denne type indregistreringer er særdeles firkantede.

For alle biler indregistreret i Europa er dette dog intet problem, da alle lande inden for det europæiske fællesskab for længe siden har indført præcist samme indregistreringssystem, som man har i Danmark. 

Men vil man købe en bil i lande uden for EU-medlemslandene, er dette faktisk ikke altid helt let. For selvom man måske kan få dokumentation på, at bilen er gammel nok, er det ikke alle lande, der har samme system, som man har i Danmark – og så kan man faktisk komme ud for, at man er nødsaget til at søge hjælp hos de regionale myndigheder.

Husk eventuelle told- og momstillæg ved importudgifter

For veteranbiler gælder desværre ikke andre regler for, hvorvidt man kan blive undtaget fra at skulle svare told- og momsafgift ved importomkostninger og dertilhørende forsikringshonorar, hvis man køber bil uden for EU. Og selvom man får en reduceret afgiftssats på sin indregistrering, er der altså ikke noget at hente her, medmindre man som med almindelige biler kan dokumentere at have ejet og benyttet bilen i seks måneder optil importen.

Toldsatsen for fragtomkostningerne forbundet med import af veteranbiler er 10 % af fakturaprisen, som tillægges, når bilen bliver sendt ind i landet. Og har man ikke betalt denne, bliver bilen tilbageholdt, som var den enhver anden importvarer. Dertil bliver der yderligere tillagt 25 % moms på regningen, som svarer til den danske momssats ved køb som privat. Både moms og told beregnes på baggrund af den pris, man udelukkende betaler for fragt og eventuelle forsikringer i forbindelse hermed.

Mest Læste

Annonce