Stock photo © 123ducu | 35776856

Digitale leverandørlister skal styrke offentlig-privat samarbejde

Infrastruktur

18/06/2015 11:30

Processio

Leverandøroverblik, enkle processer, dialog og bekæmpelse af social dumping – Processio’s seneste løsning skal styrke offentlig-privat samarbejde og synliggøre virksomheder over for offentlige indkøbere!

Processio lancerede i begyndelsen af 2015 sit nye værktøj Leverandørlister til platformen Comdia. Målet er at gøre det nemmere for offentlige indkøbere at arbejde digitalt med processerne omkring tilbudsindhentning – fra den helt tidlige planlægning og markedsafdækningen til dialog med virksomheder og kontraktindgåelse. Alt sammen via én og samme portal.

Baggrund:

Leverandørlisterne er udviklet i samarbejde med Odense Kommune ud fra et konkret ønske om, at få særligt de små- og mellemstore virksomheder inden for bygge- og anlægsområdet i spil til nogle af kommunens mindre opgaver. Cecilie Schwartz Førby, Udbudschef i Odense Kommune, forklarer:

”Vi havde behov for en 100% digital løsning, der kunne forenkle processen og højne vidensniveauet. Som indkøbere har vi brug for at vide mere om, hvilke leverandører, der findes. Og leverandørerne har blandt andet et behov for at få viden om alle relevante opgaver, mulighed for at indgå i dialog samt skabe overblik over, hvilke konkrete krav vi stiller til kommende leverandører”.

Større synlighed og bedre konkurrencevilkår:

Leverandørlisterne fungerer således, at virksomheder opretter en profil med deres specifikationer – størrelse, specialer, referencer m.m. på platformen Comdia. Herfra kan virksomhederne så tilgå de lister, de ønsker at tilmelde sig. Det betyder, at offentlige indkøber til hver en tid kan danne sig et fuldt overblik over leverandører på markedet samt indbyde relevante virksomheder til dialoger, tilbudsgivning og licitationer.

Casper Helbo Nielsen uddyber: ”Både store virksomheder og de lokale SMV’er vil få nem adgang til at oprette sig på de enkelte Leverandørlister. Det eneste det kræver er, at virksomhederne opretter en gratis virksomhedsprofil på platformen Comdia, og derefter registrerer sig på de ønskede lister. På den måde sikrer vi, at alle leverandører bliver behandlet på lige vilkår, og har de samme konkurrencevilkår”.

Bekæmpelse af social dumping:

Med et større og større fokus på sociale klausuler i offentlige kontrakter, kan Leverandørlisterne ligeledes anvendes til at sikre, at virksomhederne har accepteret de grundlæggende vilkår for kontraktindgåelse allerede når de optages på listerne. Ifølge Cecilie Schwartz Førby har det stor indflydelse på, hvordan indsatsen mod social dumping tilrettelægges fremadrettet:

Leverandørlisterne fungerer som en prækvalificering og er en effektiv måde, hvorpå vi kan sætte vores kamp imod social dumping i system. Med Leverandørlisterne er processen frem imod indgåelse af aftaler gjort meget nemmere. Både for leverandørerne og os”.

Leverandørlister anvendes i dag af Odense og Faaborg-Midtfyn Kommuner, Odense Letbane, SamAqua samt FN’s Klimakommission. De enkelte lister kan findes på www.comdia.com

Mest Læste

Annonce

14/10/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.