Folkenes selvbestemmelsesret

Europa

28/04/2019 07:00

Maja Kirstine Andersen

Tænk, hvis man havde givet briterne og andre den sikkerhedsventil, at de kan sætte grænser for indvandringen af arbejdskraft, hvis der er brug for det! Ligesom man i visse tilfælde kan indføre grænsekontrol, hvis der er brug for det.

I langt de fleste tilfælde vil det være torskedumt og indebære straffen i sig selv at begrænse tilgangen af udenlandsk arbejdskraft. Tænk, hvis Danmark gjorde det i den nuværende situation! Vi tjener tykt på østarbejderne. Det er ikke dem, men indvandrere fra tredjelande, der koster 33 mia. om året.

Men der er en afgrund til forskel på, om det er EU´s overstatslige retsprincipper, der afgør tilvandringen, eller om det afgøres af de nationale parlamenter efter en måske hidsig debat. Den nationale debat giver beslutningen demokratisk legitimitet, og de utilfredse må så give deres nationale modstandere skylden og kæmpe videre på nationalt plan i stedet for at hakke på EU.

Hvad er DenOffentlige for et medie?

Læs om, hvad der sker på DenOffentlige, og få ideer til, hvordan du kan være med.

Vi samler artikler om og fra DenOffentlige lige her.

Folkene vil have et hjemland, hvor de selv bestemmer. Det har nogle af dem kæmpet for i generationer med store ofre. Forslagene om at foretage en EU-fordeling af flygtninge har desværre været en folkelig katastrofe, hvor velmenende det end var tænkt. Det har givet Ungarns autoritære leder og ligesindede alt for gode argumenter på hånden. Ligesom den rettighedsbestemte frie vandring af arbejdskraft har givet de ryggesløse Brexit-folk alt for gode argumenter, når de agiterer for at tage magten tilbage til det britiske folkestyre.

Der er så mange områder i et moderne globaliseret samfund, hvor landene er blevet gensidigt afhængige og forpligtede af vedtagne rettigheder, at vi skal værdsætte og respektere de tilbageværende råderum for de nationale demokratier.

Enhver kan forstå behovet for fælles bekæmpelse af skattely, ligesom det er let at forstå behovet for en fælles bund under aktieselskabsskatten, så landene ikke underbyder og skader hinanden. Det samme gælder de utallige miljø- og indre markeds-regler og konkurrenceregler, der stiller små og virksomheder og lande lige. Men det kan ikke på nogen som helst måde begrundes, at EU indfører fælles regler om sociale ydelser og barselsorlov, som jo ikke påvirker konkurrencekraften.

Alligevel har EU vedtaget regler om barselsorlov og foreslået regler om sociale ydelser, men ikke om en mindste sats for aktieselskabsskatter. - Når man ikke kan enes om vigtige, velbegrundede regler, så kaster man sig over bløde emner, som man med fordel kunne holde fingrene fra.

Europabevægelsen Blog

Debattøren er en del af Europabevægelsens panel af bloggere på DenOffentlige. Se andre indlæg her

Her bidrager en række erhvervsfolk- og organisationsfolk, kulturpersonligheder, undervisere og tidligere toppolitikere med interesse for det europæiske samarbejde til at styrke debatten om EU.

Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning

 

Jeg vil opfordre det nyvalgte parlament til at foretage en grundig refleksion over, hvad der gavner, og hvad der skader samhørighedsfølelsen i EU. Samt hvordan Parlamentets eget fokus kan ændres i respekt for det nationale folkestyre. Parlamentarikerne må indse, at det ikke er Parlamentet, der giver beslutninger demokratisk legitimitet, når landene selv kan klare paragrafferne.

Når Menneskerettighedsdomstolen bevidst og klogt har indrømmet større råderum for de nationale demokratier, så er det på tide, Parlamentet og Kommissionen også gør det. Lad os give begrebet ”folkenes selvbestemmelsesret” en ny dimension.

Dette skrives vel at mærke af en tidligere europaminister og EU-parlamentariker gennem 7 år, som hele livet har brændt for europæisk samarbejde i EF og EU, og som fortsat ikke ser noget som helst alternativ til EU-samarbejdet som garanti for fred og velstand i Europa.

 

Mest Læste

Annonce