Snak med kommunen, når ungerne er puttet

04/03/2013 10:13

Roskilde Kommune

Borgerne i Roskilde Kommune får nu mulighed for at chatte med Borgerservice en stor del af døgnet. Formålet er at yde en bedre service på skæve tidspunkter, hvor borgerne har bedre tid, og at styrke borgernes indsigt i selvbetjeningsløsningerne.

Chatten går i luften fredag d. 1. marts. Med den nye hotline får borgerne en ny måde at møde kommunen på, hvor man via kommunens hjemmeside kan have direkte dialog med en medarbejder, der vil kunne besvare langt de fleste spørgsmål.

En anden vigtig nyskabelse er, at medarbejderen via et særligt program kan kigge med på borgerens skærm og guide rundt i menuerne. Dermed vil også mindre rutinerede pc-brugere få hjælp til at blive fortrolige med kommunens selvbetjeningsløsninger.

Hotlinen er et samarbejde med 5 andre kommuner: Furesø, Frederikssund, Fredensborg, Holbæk og Sorø. Kommunerne bemander chatten på skift, og der arbejdes målrettet med at sikre en ensartet hjælp og betjening, som også er med til at sikre, at borgere ikke sendes unødigt rundt i systemet.

Chatten vil være åben mandag - torsdag fra 8 - 21 og om fredagen fra 8 - 18.

Dermed øges muligheden for dialog med borgerne udenfor de normale åbningstider, og forventningen fra både borgmester Joy Mogensen og Borgerservice er, at mange borgere vil få glæde af det nye tilbud. I takt med at mere og mere kontakt med det offentlige overgår til digital selvbetjening, er det vigtigt, at borgeren får god hjælp og vejledning.

"Chatten er et vigtigt skridt på vejen i denne proces. Jo flere selvbetjeningsløsninger, vi præsenterer, jo lettere bliver det for borgerne at klare tingene selv på en nem og hurtig måde. Men vi er meget opmærksomme på, at nogle borgere kan være lidt usikre, de første par gange de selv skal udfylde eller finde noget på nettet. Det vil vi gerne hjælpe med – også på nogle tidspunkter som passer bedre for eksempelvis en travl børnefamilie," siger borgmester Joy Mogensen. 

Mest Læste

Annonce