Det kan synes svært at komme op med en effektiv content marketing strategi, hvis man er et affiliate site inden for casino og betting-branchen. Det skyldes dels det lidt stadig omdiskuterede emneområde, og dels den måde online casino- og betting-siderne markedsfører sig selv på.
Det foregår typisk via bonuskoder og dem kan brugerne også finde på casinoets egen hjemmeside. Så hvordan får man folk forbi sit affiliate-site, så de finder bonuskoden her, klikker videre til casionet og opretter en ny bruger, så man kan få sin affiliate-kommission? Det synes at være den store content marketing-udfordring.
Online betting og betting/gambling er stort. Det er en af de online-brancher, hvor der omsættes allermest. Men for de fleste, som ikke selv spiller online, kan fascinationen ved sport og spil være svær at forstå. Så det kan være svært at få lokket nye folk til både casino- og betting-siderne og i særdeleshed til de affiliate-sider, der forsøger at hverve nye kunder til spillesiderne ved hjælp af content marketing.
Hvad er affiliate marketing?
For dem som ikke skulle vide, hvad et affiliate site er, så handler det i bund og grund om, at forsøge at sælge et produkt eller en tjenesteydelse via betalt redaktionelt indhold. Men i modsætning til i de trykte medier, kommer betalingen først den dag, der er nogen, der rent faktisk klikker på et særligt kodet link og køber det produkt eller den tjenesteydelse, indholdet falbyder.
Ved hjælp af koden i linket, er det muligt at spore, hvor klikket kommer fra, så ejeren af det pågældende website kan få sin kommission. Registrering og afregning foregår oftest via en tredjeparts online-tjeneste, som skaber kontakt mellem de firmaer, der gerne vil have deres varer og tjenester promoveret på denne måde og så de enkelte affiliate-sites.
Det betyder, at ligger en ret store initialinvestering for det enkelte affiliate-site i opsætning af hjemmeside og udvikling af indhold, samt i markedsføring af sit site, for at få folk forbi det og klikke på de affiliate-links, der findes på siden. Denne markedsføring foregår i dag både helt traditionelt ved at få gode placeringer i søgeresultaterne og gennem AdWords- og annoncering på de sociale medier – ganske som firmaerne selv gør.
Til gengæld er der gode penge i at være affiliate-site i casino-branchen. Casino- og betting-siderne betaler op til 45 % af overskuddet ved hver ny kunde og i perioder endnu mere. Derfor kan et enkelt klik som resulterer i en ny kunde sagtens give ejeren af affiliate-sitet en pæn indtjening.
Udfordringen ved casino-branchen
Den største udfordring ved at drive affiliate-marketing i casino-branchen er den måde, som casino- og gambling-siderne forsøger at tiltrække nye kunder på. Det gør de primært via såkaldte bonuskoder, der giver nye spillere ”gratis bonusser” at spille for, når de indbetaler de første penge på deres konto hos casino- eller bettingsiden.
Det giver de enkelte affiliate-sites meget lidt at lokke kunderne med. De kan oplyse de besøgende den samme bonuskode, som de besøgende selv kan finde i casino- eller gambling-sitets egen markedsføring, samt på spillesites egen hjemmeside. Kun i meget få tilfælde lykkes det affiliate-siderne at få egne og mere lukrative bonuskoder at give væk, og den slags aftaler gives oftest kun til de affiliate-sider, som i forvejen driver mest trafik til spillesiderne.
Samtidig har de forskellige affiliate-sites kun de samme casino- og bettingsider at skrive om. Det gør de oftest ved at anmelde de forskellige sites, samt skrive artikler, der introducerer nye interesserede til at spille på de respektive sider. Det er stort set tilgangen på samtlige affiliatesites inden for branchen – og så alligvel ikke helt, som vi skal se lige om lidt.
Det betyder, at nye spillere lige så godt kan klikke sig ind på den ene som den anden affiliateside for at læse mere om den type onlinespil, der interesserer dem. I nogle tilfælde specialiserer affiliatesiderne sig i enten casino eller betting-sider – men det er så næsten også det eneste, de kan gøre for at skille sig ud fra deres konkurrenter. Med mindre de er lidt kreative.
Så hvordan får du tiltrukket nye spillere til dit affiliate site med content marketing i en svær branche. Vi har fundet en række eksempler.
Klassisk SEO-content marketing driver trafikken
Onlinecasinobonus.dk er en af de affiliatesider, der har specialiseret sig. De fokuserer udelukkende på en række bestemte casinosider og de bonusser, de giver nye spillere. Det ser du straks, du kommer ind på forsiden af sitet. Her er en oversigt over de casinosider, som siden omhandler, samt en oversigt over hvilke bonusser og free spins hvert enkelt site tilbyder.
Derudover bliver de enkelte casinosites anmeldt på hver deres side, ligesom udvalgte spilleautomater også gennemgås. Endelig har siden en guidesektion med guider til at komme i gang med at spille online, samt en nyhedssektion som fortæller om nye bonusser og andre markedsføringstiltag fra de casinosider, som Onlinecasinobonus.dk omhandler.
Her er udfordringen, at hvis du går efter at ranke for brandnavne og f.eks. ”casino bonus”, så kommer du oftest til at konkurrere med dine kunder (casinosiderne) og en masse konkurrenter om topplaceringerne i søgeresultaterne. Derfor handler det op at finde nogle gode long tails- og andre søgefraser inden for emneområdet, som der er mange, der søger på. For tit er det jo de tvivlsspørgsmål, folk har, som de søger efter, før de begynder at spille, og ikke bestemte casinobrands. Så ved at ranke på tvivls- og de generelle spørgsmål, giver du dig selv bedre muligheder for at blive fundet og konkurrerer ikke med dine kunder om topplaceringerne.
Så hos onlinecasinobonus.dk er content marketing-strategien helt klassisk. De gå efter gode placeringer i søgeresultaterne for folks spørgsmål om at spille på casino og leder så de besøgende i retning af de casinosider, som de promoverer på siden.
Annoncering på de sociale medier for nyheder giver trafik
Hos Spilxperten.com har de også specialiseret sig. Her er det bettingsiderne, der er fokus på. Det giver den fordel, at det ikke primært handler om bonuskoder, men lige så meget om at promovere nogle af de bets, der har spændende odds netop nu. Derfor er det sidens nyhedssektion, du bliver mødt af på forsiden.
Men derudover har siden en række sektioner med bonusoversigter, bookmakerguider, eksperttips og oversigter over streaming, eSport og sport i TV. Siden har også et velbesøgt forum og den en særlig sektion, kaldet den sorte boks.
Så her er der masser at se på for de besøgende. I det hele taget er siden designet, så den virker som et helt overflødighedshorn af information om betting og hvad der er aktuelt inden for betting nu.
Nyhedskanal-designet er helt tilsigtet og det, som får folk til at blive hængende, når de først er kommet herinc. Det kræver naturligvis, at man er over siden hele tiden, og følger de forskellige sportsbegivenheder og spiludbydere tæt, så man kan rapportere om spændende og nye spillemuligheder, lige så snart siderne lancerer dem.
Kommer der et specielt godt bet eller en virkelig interessant nyhed, som forventes at trække noget trafik, kan man også bruge Facebook-platformen til at pushe det.
Så hos Spilxperten.com går deres content marketing-strategi ud på at være først med nyhederne om de bedste spil og så trække besøgende til via en bred vifte af sociale platforme, nyhedsbreve og SEO.
Gode guides og AdWords-annoncer
Casinohygge.dk bruger også annoncering, men det kommer vi tilbage til. Siden er målrettet brugerne af de mere sociale casinosider, hvor det især er hyggen med de andre onlinespillere, der er i centrum. Det er sider som MariaCasino, LeoVegas, Spilnu og så videre. Men siden omhandler også alle de andre danske casinoer, og er derfor et godt springbræt for hyggespillerne, hvis de vil prøve noget nyt.
Det kan synes svært at komme op med en effektiv content marketing, hvis man er en virksomhed i en svær industri.
Sidens casinoskole giver nye spillere en introduktion til hele casinouniverset og både de ord, spillemaskiner og faldgruber, der er. Det er en meget populær sektion på siden sammen med anmeldelserne af de forskellige spilleautomater. Endelig besøger mange også nyhedssektionen. Den fokuserer primært på nye spillemaskiner, nye free spins-muligheder og andet som er relevant for den helt nye bruger eller den hyggespiller, der gerne vil prøve noget nyt.
Her har man måske ikke så mange topplaceringer i søgeresultaterne, men i stedet opnås der synlighed via Adwords. De fører oftest ind til en af begynderguides, anmeldelser af specifikke casinosider eller til casinoskolen. Ad den vej kan man konkurrere på de søgninger, man har noget stærkt indhold til – også selvom man ikke ligger nummer ét i Google.
Overskuelighed og fokus på free spins trækker de besøgende til
Hos Freespins365.dk er det ikke overraskende en oversigt over alle de free spins-muligheder, der eksisterer på de forskellige online casinoer i øjeblikket, som pryder forsiden. Samtidig promoveres bonusstørrelser, ligesom det nævnes, hvis siden har et lavt eller slet ikke kræver indskud, for at du kan få de free spins. Siden tildeler også udmærkelser som Mest populær, Største bonus og Vores favorit til de forskellige free spins-muligheder.
Derudover har siden en anmeldelsessektion, hvor der naturligvis er fokus på free spins-mulighederne på det enkelte casino. Tilsvarende findes der en side, som anmelder og forklarer nogle af de mest populære spilleautomater, samt hvilke free spins muligheder de giver.
Så hos Freespins365.dk er det en bevidst satsning på et overskueligt overblik over free spins, der har givet pote. Bonuskoderne er lidt sekundære, men nævnes naturligvis. Det er smart tænkt, fordi sitet på den måde ikke kommer til at minde om alle de andre casino-sider med anmeldelser og guider.
Anmeldelserne findes så alligevel, men er fokuseret på det samme som siden – de free spins. Samtidig er der gjort et stort SEO-arbejde i at komme til at ranke på long tail-søgninger, hvilke må siges at være lykkes. Et hurtigt tjek på ahrefs.com gav en imponerende lang liste med tæt ved 100 nummer 1-placeringer på relevante søgefraser.
Overblik over bonuskoder trækker trafikken
Bonuskodetil.dk har valgt at give overblik over de klassiske bonuskoder hos både casino- og betting-sider. Det gives med et overblik først over de bedste og så over alle bonuskoder på forsiden af hjemmesiden. Herfra er det muligt at gå direkte til det enkelte casino- eller bookmakersite og oprette en ny konto eller læse en anmeldelse af spillesitet på Bonuskodetil.dk.
For udover overblikket over øjeblikkets bonuskoder har Bonuskodetil.dk også en stor sektion med anmeldelser af spillesider – altså et helt klassisk casino- og betting-affiliate site. For overskuelighedens skyld er delt i to sektioner: Casino og Odds.
Udover bonusoverblikket giver forsiden en komplet introduktion til spilleverdenen, bonusbegrebet for henholdsvis casino og betting, samt en skriftlig gennemgang af bonusmulighederne på hvert enkelt spillesite, der har licens til at udbyde onlinespil på den danske del af internettet.
Trafikken skabes primært ved at få gode placeringer i søgeresultaterne for nogle af de typiske bonuskode-søgninger. Typisk navnet på en spiludbyder efterfulgt af bonuskode.
Her arbejdes der benhårdt og udelukkende med SEO og brugeroplevelsen i stedet for at satse på flere forskellige kanaler.
Traditionel content marketing stadig den vigtigste trafikkilde
Så generelt set er den traditionelle tankegang bag content marketing stadig det, der giver trafikken til de mange casino-affiliates herhjemme. Altså at trafikken skabes af godt indhold på siderne, der igen giver gode placeringer for relevante søgeord og -fraser i søgemaskinerne.
Derudover er der enkelte af siderne, der forsøger sig med at generere trafik via annoncering i den kommercielle del af søgeresultaterne, samt på de sociale medier. Det er stadig ikke så udbredt, men vil nok blive mere og mere almindeligt i fremtiden.
For især i de mere konkurrencebetonede markeder – og det må betting- og casino-affiliatesider bestemt regnes som – er det nødvendigt at tiltrække trafik fra andet end søgemaskinerne til indholdssiderne på dit site. For konkurrencen på de allermest udbredte søgeord er i fortsat vækst, fordi der løbende kommer flere og flere nye casino-affiliates til.
Men mange af affiliate-siderne inden for betting- og casino er også gode til at skabe trafik ud af long- og mid-tailsøgninger. Her er antallet af søgninger lavere og konkurrencen stadig på et tåleligt niveau. Men der skal mange gode placeringer til fra rigtig mange long tails-søgninger, hvis du skal kunne udnytte effekten af de mange bække små!
Men det synes i hvert fald et par af de betting- og casino-affiliates, vi har undersøgt, at være rigtig gode til at kunne – og rigtig gode til at få førstepladser på. Tælles den trafik sammen fra de næsten over hundrede førstepladser på longtail-søgninger, som Freespins365.dk har, kommer vi op på et væsentligt antal besøgende fra den kanal.
Så selv om der er tale om en svær niche, er de forskellige sites gode til at differentiere sig inden for de muligheder, som spillesiderne giver dem. Samtidig viser det, at content marketing forsat kan skabe værdi. For selv om nogle af affiliate-siderne anvender annoncering, kommer hovedparten af trafikken stadig via søgemaskinerne – og sådan ser det ud til at fortsætte.
Så selv i en svær branche viser content marketing sit værd. Så når det virker her, kan du også roligt regne med, at det også virker i din branche – uanset hvor svær den en måtte synes at være. Og tænk så på, hvad du kan drive det til, hvis du ikke har samme voldsomme konkurrencesituation og begrænsede muligheder for markedsføring som i spille-branchen.
Content Marketing lever – og der går mange år endnu, før vi kan læse dødsannoncen for denne effektive form for online markedsføring. Det står helt fast.