App hjælper elforbrugerne med at træffe aktive og bevidste valg

Infrastruktur

24/04/2019 12:06

Per Roholt

EU's krav om smarte elmålere inden 2020 og ønsket om timeafregning af elforbruget kombineret med danskernes voksende klimabevidsthed har skabt et nichemarked for startup-virksomheden Barry.

Elleverandøren Barry satser på at give danskerne mulighed for at træffe de små gode valg, der fremmer den grønne omstilling.

Den innovative elleverandør Barry sælger ikke el på traditionel vis. Forretningsmodellen afviger nemlig fra konkurrenternes, da virksomheden ikke tjener penge på kundernes forbrug.

I stedet kommer Barrys indtjening fra et fast månedligt abonnement. Strømmen sælges til faktisk kostpris – den pris, som virksomheden betaler for den på elbørsen. Foruden at sælge el kan man sige, at Barry sælger et digitalt værktøj, der giver viden om, hvornår det er billigst og mest klimavenligt at tænde for stikkontakten.

Via appen kan forbrugeren følge med i, hvornår strømmen er mest grøn og billigst.

Hvad er DenOffentlige for et medie?

Læs om, hvad der sker på DenOffentlige, og få ideer til, hvordan du kan være med.

Vi samler artikler om og fra DenOffentlige lige her.

Barry har desuden indarbejdet data om strømproduktionens aktuelle CO2-belastning fra Tomorrows site electricityMap.org direkte i appen.

– På den måde får forbrugeren mulighed for at træffe de gode valg for miljøet og bliver samtidig bevidst om prisen for den strøm, som de løbende forbruger, forklarer CMO/Head of Growth i Barry, Christophe Lephilibert.

 

Danskerne er parate til at træffe valg

Han mener, at op mod 10 procent af danskerne er engagerede nok til selv at tage ansvar for deres strømforbrug på den måde:

– Vores målgruppe er de samme mennesker, som køber økovarer i supermarkedet, vælger fairtrade-tøj og sorterer deres grønne affald omhyggeligt.

De er interesseret nok til at handle på data, når de fx får en push-besked på deres mobil om, at strømmen i aften mellem klokken 22.00 og 23.00 vil være 93 % grøn, fordi det blæser meget i Norge.

– Med den dataindsigt kan de fx vente med at sætte vasketøjet over, slukke nogle timer for varmepumpen i sommerhuset eller starte ladningen af elbilen, når strømmen er mest grøn, forklarer Christophe Lephilibert.

Læs artikel hos Samfundsdesign: Fire scenarier for fremtidens energimarked

 

Mange små valg kan give stor impact

Lige nu betyder de mange små valg i den enkelte familie måske ikke alverden for den grønne omstilling. I den nære fremtid med op imod en million elbiler på vejene og et langt større forbrug af elektricitet vil de mange små gode valg dog tilsammen kunne mærkes i forhold til den grønne omstilling.

EG/Samfundsdesign på DenOffentlige

EG er Skandinaviens førende it-servicevirksomhed med over 12.000 kunder.

Virksomheden er aktiv redaktør for eget indhold på DenOffentlige og driver hertil sine egne dialogplatforme på SamfundsDesign.dk og 
TransformationTools.dk

 

– I sidste ende vil den form for aktive grønne valg blive afgørende for, om vi på dage, hvor der produceres mindre vedvarende energi, er nødt til at tænde for et kraftvarmeværk eller ej, mener Christophe Lephilibert, der også gerne ser det offentlige melde sig ind i den grønne omstilling på energiområdet.

– Hvis det offentlige ikke allerede er begyndt at arbejde med at købe el på de tidspunkter af døgnet, hvor den er billigst eller mest grøn, er det på høje tid. Vi skal også have diskussionen om, hvorvidt det fx er o.k. at skrue lidt op for varmen om natten, når energien er billigst, og skrue ned om morgenen, når prisen peaker, så rumtemperaturen falder et par grader hen over dagen.

For selvfølgelig kræver det en aktiv stillingtagen, selvom teknologien og muligheden for at tilbyde både den enkelte forbruger og samfundet den nødvendige dataindsigt, så de kan træffe de rette valg, er til stede.

– Vores ambition er ikke at løfte pegefingeren over for forbrugerne og sige, hvad de skal, men at give dem den tekniske mulighed for at træffe bevidste og aktive valg, siger Christophe Lephilibert, der mener, at EU's krav og DataHub'en har givet branchen en enestående mulighed for at tilbyde forbrugerne nye databaserede services, som har potentiale til at ændre vores forbrug i den rigtige retning.

Læs artikel hos Samfundsdesign: Danske elforbrugere skal skifte leverandører hyppigere

 

Den avancerede teknologi er udfordret af praksis

Christophe Lephilibert erkender, at der stadig er et par udfordringer, der kan gøre det svært at få forbrugerne til at benytte de nye services.

– En udfordring er, at mange forbrugere får udskiftet deres gamle elmåler til en ny smartmåler, uden at de samtidig får en klar idé om, hvad den kan bruges til. De fleste så bare lige serviceteknikeren gå ind og ud af døren med en besked om, at de nu slipper for at aflæse deres elmåler selv. Så der ligger en informationsopgave forude, mener Christophe Lephilibert.

En anden udfordring er ordningen med de såkaldte oprindelsesgarantier, som udstedes af Energinet. Det er et certifikat, der dokumenterer og garanterer oprindelsen eller den anvendte metode til produktion af energi.

– Men garantien giver ikke en reel information, mener Christophe Lephilibert.

– Tanken er, at den overpris, som forbrugeren giver for grøn strøm, skal gå til projekter med vedvarende energi. Men mange projekter er aldrig blevet realiseret. Ordningen er i højere grad et finansielt produkt og en del af energiselskabernes markedsføring end et reelt bidrag til den grønne omstilling.

– Forbrugerne, der køber grøn strøm, ender derfor med at pudse deres glorie, uden at de reelt har foretaget et aktivt valg og ændret på noget som helst. Kendsgerningen er, at ingen kan garantere 100 procent grøn strøm i ledningerne. Både prisen på strøm og farven på strøm varierer fra time til time, forklarer Christophe Lephilibert.

I Barry-appen har leverandøren derfor indbygget en række værktøjer. Fx kan man på electricityMap.org følge med i, hvor stor andel af strømmen der aktuelt kommer fra bæredygtige energikilder, og få en prognose for, hvor meget CO2 der bliver udledt pr. kWh hver time i indeværende døgn. Det giver overblik over, hvornår det er mest hensigtsmæssigt at lægge sit elforbrug, hvis man ønsker at skåne klimaet.

– Kun gennem reel viden og indsigt med mulighed for hele tiden at træffe konkrete valg kan man gøre en egentlig forskel, mener Christophe Lephilibert.

Barry er støttet af og udviklet i partnerskab med den finske energikoncern Fortum.

 

Tilmeld dig nyhedsmail fra Samfundsdesign.

Læs artikel: Smart cities lader vente på sig

Læs mere: Energi- og forsyningsmarkedet flytter sig – flytter I med?

Mest Læste

Annonce