Kunstig intelligens bliver en del af fremtidens kommune

Infrastruktur

15/07/2019 09:00

Per Roholt

De nye teknologier vil strømline de kommunale forvaltninger. Samfundets og kommunernes fokus vil skifte fra, hvad kan vi automatisere, til, hvor vi skal sætte mennesker ind for at sikre, at borgeren får en god oplevelse.

På fremtidens rådhus vil hverdagen i den digitale forvaltning blive nemmere, og det vil betyde, at man kan give en bedre service til borgerne.

Intelligente it-løsninger, robotter, cognitive computing og Internet of Things vil automatisere fremtidens digitale kommune, så hverdagen vil blive nemmere for borgere og medarbejdere. Verdens første kommune uden rådhus er allerede en realitet i Holland.

Mange kommuner, der har bygget nyt eller ombygget rådhuset, kalder det for 'fremtidens rådhus' eller 'fremtidens kommune', men hvad vil det sige?

I Skanderborg Kommune er det nybyggede rådhus den første offentlige bygning med den højeste certificering i bæredygtighed og det andet byggeri i Skandinavien til at opnå dette. Kommunen er selvsagt stolt af certificeringen og kalder det 'fremtidens rådhus'.

I Molenwaard Kommune i Holland har man 'verdens første digitale kommune' ifølge EU.

Siden 1. oktober 2014 har byen været uden en permanent fysisk placering, dvs. uden rådhus. I stedet finder 80-90 % af alle kommunale aktiviteter sted via en portal.

Preben Mejer er en af Danmarks førende it-eksperter, og han fastslår, at den digitale forvaltning vil ændre sig markant:

– Det gør den først og fremmest, fordi vi er på vej ind i cognitive computing-æraen, hvilket medfører, at de it-løsninger, vi bruger, vil blive intelligente og endda i et betydeligt omfang i stand til at agere selv. Automatisering vil betyde, at mange rutineopgaver forsvinder, siger Preben Mejer.

På det digitale rådhus i Molenwaard har kommunen udviklet it-portalen til at være meget enkel at navigere i og bruge. Ifølge en undersøgelse fra Tilburg Universitet giver borgerne nu en samlet score på 8 ud af 10 til Molenwaards kommunale tjenester – mere end før digitaliseringen – og borgerne mener, at kvaliteten af de ​​kommunale tjenester er blevet bedre.

De kommunale møder finder sted mange steder. Ofte vælges stedet afhængigt af emnet, der skal diskuteres, så de involverede borgere er mere tilbøjelige til at deltage i mødet.

Embedsmændene arbejder, hvor det passer bedst for dem. Blandt andet oprettes der nye fleksible arbejdspladser i ledige kontorer, eller de kan arbejde hjemme eller på caféer, hvis de foretrækker det.

Cognitive computing i banken

Dette er blot begyndelsen. På fremtidens rådhus vil hverdagen i den digitale forvaltning blive nemmere, og det vil betyde, at man kan give en bedre service til borgerne.

– Det bliver meget nemmere at finde information, og intelligent software hjælper medarbejderen igennem hverdagen. Kvaliteten i behandlingen bliver højere, ekspertsystemer vil gøre, at meget mere relevant information er til rådighed, og beslutningsgrundlaget er dermed bedre, fastslår Preben Mejer.

Han pointerer, at allerede nu bruger Royal Bank of Scotland softwarerobotter til at besvare rutinespørgsmål – ca. 10 % af henvendelserne til banken håndteres af robotter.

Molenwaard blev oprettet 1. januar 2013 ved sammenlægning af tre kommuner, og et nyt samlet rådhus ville koste omkring 15 mio. euro. De penge havde den nye kommune ikke, så derfor besluttede kommunen at opbygge et digitalt miljø – en virtuel kommune – i stedet for et fysisk rådhus.

Det har betydet langt større gennemsigtighed, fordi borgerne kan følge de administrative processer meget lettere end før, ligesom de kan abonnere på en beskedservice, der informerer dem, når der træffes specifikke beslutninger, som påvirker dem.

– Kvaliteten af ​​kommunal styring i Molenwaard er forbedret, blandt andet fordi embedsmænd og borgere har langt mere kontakt end tidligere, både personligt og digitalt. Noget andet er, at borgerne spiller en større og mere aktiv rolle i beslutningsprocesserne, siger Jan Meijsen fra Molenwaards informationskontor.

Læs artikel på SamfundsDesign: RPA-robot tager nordjyder med storm

Et helt nyt net med 80 mia. enheder

Fremtidens computer har en komplementær intelligens, og cognitive computing vil ændre måden, vi bruger computere på. Oven på dette udvikles en anden markant tendens, fortæller Preben Mejer: 

– Det bliver et skifte fra et internet for mennesker, som vi kender det i dag, til et net, hvor op mod 80 mia. enheder på verdensplan er på: Internet of Things. Dimser, der kan opsamle alverdens former for information eller reagere på dem.

For kommunerne betyder det blandt andet intelligent vejbelysning, der kun er tændt, når der er brug for den, og som lytter efter forkerte lyde og for eksempel ringer til politiet ved overfald. Trafiklys, der samarbejder om trafikken og taler med bilerne. Biler, der bliver anvist ledige parkeringspladser i stedet for at køre rundt.

– 30 % af trafikken i Los Angeles er biler, der leder efter en parkeringsplads, så denne miljøovervågning kan reducere forureningen markant, siger Preben Mejer.

Kombinationen af cognitive computing og Internet of Things vil også give os fysiske robotter, der vil rykke ind i mange vanskelige og opslidende jobs.

– Hjemmehjælpere og andre med tunge og belastende jobs vil få hjælp af robotter. Robotter vil tøffe rundt og bringe varer ud, eller de vil overvåge i robotvagtværn. Mange mennesker vil arbejde sammen med robotter og dele opgaverne med robotter. De opslidende jobs forsvinder, og tilbage vil være de jobs, der kræver mennesker, pointerer Preben Mejer og fortsætter:

– Samfundets og kommunernes fokus vil skifte fra, hvad kan vi automatisere, til, hvor vi skal sætte mennesker ind for at sikre, at borgeren får en god oplevelse. Næsten alt vil kunne automatiseres, og derfor skal vi vælge, hvornår det er relevant at sætte mennesker ind.

Læs artikel på SamfundsDesign: Sensor-algoritmer øger trafiksikkerheden i smart cities

Tænk rigtigt fra starten

Niels Ejersbo er seniorforsker og ph.d. i KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning. Han har blandt andet gennemført forskningsprojekter og analyser af organisationsændringer og modernisering samt ledelses- og styringsmodeller i kommuner og i den offentlige sektor generelt. 

Han pointerer, at it og digitalisering er en meget væsentlig del af udviklingen i den offentlige sektor.

– Det er en stor driver, der omfatter hele den måde, man organiserer arbejdet på i den offentlige sektor, der allerede nu ændrer meget for selve arbejdsfunktionen i forhold til både medarbejderne og brugerne, siger Niels Ejersbo.

– Udfordringen ved digitalisering i det offentlige er, at man skal mere end blot sætte strøm til papirgangene. At tænke digitalt kræver en anden tankegang. I Danmark er vi rigtig langt i denne digitalisering og i at inddrage borgerne, men udfordringen er at få skabt de rette løsninger, og man skal tænke rigtigt fra starten.

Tilmeld dig Samfundsdesigns nyhedsbrev med nyt om offentlig digitalisering.

Læs artikel på SamfundsDesign: Ingen succes med digitalisering uden borgerinvolvering

Læs mere på EG: Kom i gang med digital automatisering med softwarerobotter

Læs mere på EG: Se vores tema om effektivisering

Mest Læste

Annonce