E-handel bliver mere og mere udbredt, når det offentlige Danmark køber ind og det er positivt. E-handel er et effektivt redskab til at sikre, at der købes ind på aftalerne og til at gøre indkøbsprocessen enklere. Kunderne kan selv kontrollere, at de bestiller det rigtige. Ordren sendes elektronisk til leverandøren. Fakturaen håndteres digitalt. Men bag det hele ligger nogle systemer, der ikke altid spiller sammen. Det giver en række praktiske problemer.
OPS - Få overblik her
Et eksempel: En faktura bliver stoppet, fordi der er en difference på 5 ører fra det, der er bestilt, til det beløb, der faktureres. Det skyldes, at systemerne ikke opererer med lige mange decimaler. Derved kan der ved de små beløb opstå en lille difference ved øreafrundingen. I de situationer skal kunden bruge tid på at kontakte leverandøren, finde ud af hvor fejlen er opstået og få løst problemet.
Chefkonsulent i DI Handel, Line Stentoft Andersen siger:
DI - Dansk Industri
Erhvervslivets brancefællesskab, DI, er redaktør for eget indhold på DenOffentlige.
- Det er reelt spild af tid. De ressourcer, kunde og leverandør bruger på at udrede fejlen, overstiger jo mange gange de 5 ører, der er tale om. Og det her er langt fra det eneste eksempel. Hver gang, der er en lille afvigelse i processen, koster det ekstra. Det, synes vi, er vigtigt at få ryddet op i – nøglen er dialog og samarbejde. Jo mere smidigt vi kan få systemerne til at køre, des lettere bliver det for både kunder og leverandører.
Gør det let at gøre det rigtige
Også i Vejle Kommune har man fokus på, hvordan man kan forbedre de elektroniske indkøb. Her arbejder man blandt andet målrettet med at hjælpe de decentrale indkøbere.
– Vi besøger for eksempel kommunens institutioner og hjælper dem med søgning og opsætning af favoritlister, der gør det nemt at bruge systemet, forklarer kommunens indkøbschef, Jacob Saxeskov.
Han tilføjer, at man i Vejle Kommune er gode til handle hos sine aftaleleverandører, men at man stadig har en ambition om at forbedre sig i forhold til at købe de konkrete varer, hvor der har været konkurrence på pris og kvalitet. Og her er elektroniske indkøb er et godt værktøj.
Det nikker man genkendende til i DI Handel:
- E-handel er et godt redskab til at øge compliance og forbedre indkøbsprocesserne. Derfor er det vigtigt, at vi får ryddet op i de ting, der i dag besværliggør e-handlen. Ofte bunder problemerne i manglende kendskab til, hvordan tingene ser ud på den anden side, siger Line Stentoft Andersen.
DI Handel har sammen med medlemsvirksomhederne lavet en række konkrete anbefalinger til, hvordan kunder, it-leverandører og vareleverandører i fællesskab kan løse nogle af de praktiske problemer med elektroniske indkøb. Læs dem her.