To danske smørbarer var med i testen.
Lige nu læser andre
Der kan vist ikke være to meninger om, at vi er gode til at producere smør i Danmark. Det har man også fået øjnene op for i udlandet, og danske smørvarianter som Lurpak er i dag at finde i over 50 lande, men det klare hovedmarked er Storbrittanien.
Netop i Storbritannien har den anerkendte avis The Guardian sat sig for at kåre den bedste plantebaserede smørvariant, og her er det altså et dansk mærke der løber med sejren, men denne gang er der ikke tale om Lurpak.
Den britiske avis har udpeget det danske mærke Naturli’ til testvinder i en stor smagsprøve på plantebaserede smørbare alternativer.
I en tid, hvor flere forbrugere skærer ned på animalske produkter af hensyn til klima, etik eller mavefornemmelse, er det en markant blåstempling af et dansk brand på et britisk marked, der ellers sværmer for klassisk smør.
Anmelderen, Tom Hunt, beskriver Naturli’ Organic Vegan Spread som en blød og meget smørbar variant med en særlig duftprofil.
Læs også
Han fremhæver, at der er “en forfriskende duft af kokos og mandel”, og han vurderer, at smagen er “behagelig og afbalanceret, med en let, smøragtig mundfornemmelse og en god smelteevne, der fungerer godt på varm toast”.
Point gives også for økologimærkning, fravær af palmeolie, få tilsætningsstoffer og emballage, der kan genanvendes. Konsistensen er dog så blød, at den ikke nødvendigvis rammer dem, der jagter et fastere alternativ.
Lurpak er også med i feltet, og den danske mejerigigants plantevariant ender i den solide midtergruppe. The Guardian fremhæver, at Lurpak har “en ren, elfenbensagtig farve og en blød konsistens, der er let at smøre”, samt at den “også smelter smukt”.
Smagen beskrives som let og luftig med et “behageligt saltet pift”, men uden den store gennemslagskraft.
Til gengæld roses produktet for en ernæringsprofil med lavt indhold af mættet fedt, lav grad af forarbejdning og fravær af palmeolie. En lille skønhedsfejl er en indsats i emballagen, der ikke kan genanvendes derhjemme.
Læs også
I testen møder de danske produkter konkurrence fra blandt andre Flora, Pure, ProActiv samt supermarkedernes egne varianter. Alligevel er det Naturli’, der løber med den samlede sejr, mens Lurpak leverer en pæn præstation, som dog ikke helt er nok til at ende i toppen.
For dansk fødevareeksport er det en rar påmindelse om, at et stykke toast i London godt kan have en lille dansk krølle, også når køleskabet er plantebaseret.