Brugt madolie – det lyder måske ikke som noget, der kan vælte verdenshandlen. Men tro om igen. Den gyldne, fedtede væske, der tidligere har været flittigt brugt til at fritere alt fra forårsruller til kyllingevinger, er nemlig blevet storpolitik.
Det skriver Antena3.
Kinas eksport af netop brugt madolie har hidtil været rettet mod ét særligt sultent marked: USA. Sidste år importerede amerikanerne over en million ton af den genanvendelige olie, som primært bruges i produktionen af biodiesel.
Men i kølvandet på nye toldsatser – hele 125 , tak for kaffe – har handelen fået en brat opbremsning.
Det er Trump-administration, der har lagt den ekstra toldblokering på bordet, og konsekvensen er nu klar: Kinesiske eksportører kigger mod Europa i stedet.
Ifølge branchekilder, som nyhedsbureauet Reuters har talt med, forventes det, at en stor del af den brugte olie i de kommende måneder vil blive omdirigeret til EU og andre markeder.
For EU kan det vise sig at være en win-win – måske ikke for smagsløgene, men for klimaregnskabet. Brugt madolie er nemlig en central komponent i fremstillingen af mere bæredygtigt brændstof, og flere europæiske lande er i gang med at skalere netop denne type produktion op.
Her gælder det om at skaffe råvaren billigst muligt – og her kommer Kina nu listende med dunkene.
Men det er ikke kun klimavenlig politik og grøn energi, der driver udviklingen. Ifølge eksperter er der også en hård økonomisk virkelighed i spil.
Kina har haft stor succes med at opsamle, rense og eksportere brugt olie – og hvis det amerikanske marked lukker sig, skal den massive volumen sendes et andet sted hen. Europa, med sine grønne ambitioner og åbne havne, er den oplagte modtager.
Så næste gang du hører om global handel med fritureolie, så grin ikke for hurtigt. Den brugte olie er blevet seriøs business – og nu flyder den direkte mod Europa.