Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Køkkenchef fra populært hotel afslører: Disse ting fra morgenmadsbuffeten bliver ikke spist op

Mad og drikke

27/06/2025 16:00

Lukas Andreas

Der er stor forskel på, hvad der går til spilde fra buffeten, og hvad der ligger tilbage på gæsternes tallerkener.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Hotelkæder over hele verden er begyndt at tænke mere strategisk over morgenmaden.

Ikke blot for at spare penge, men også for at bekæmpe madspild, som især stammer fra overfloden af produkter på buffeten.

Hos Nordic Hotels & Resorts Finland, der driver de finske udgaver af Clarion-hotellerne, der også kan findes i Danmark, oplever man, det især varme og friske produkter, der går igen i affaldsbeholderne.

"Det er de produkter, der ikke kan bruges igen, som skaber mest spild. Friskbagt brød og varme retter som røræg er blandt de største syndere," fortæller Petri Isomäki, driftsdirektør i Nordic Hotels & Resorts Finland til Iltalehti.

Direktøren peger dog samtidig på, at disse varer samtidig også er blandt dem, der bliver spist mest af.

Generelt er de varme retter morgenmadens sværeste disciplin, forklarer Mikko Hämäläinen, køkkenchef på Clarion Mestari.

Morgenmadsteamet må hele tiden justere mængderne efter, hvor mange gæster der allerede har spist, og hvor mange der ventes endnu.

Disse varer ligger oftest tilbage på tallerkenen

Ifølge køkkenchefen genererer hver gæst omkring 23 gram tallerkenspild – typisk brød, pandekager og frugtskræller.

Kunderne kan især lide sikre klassikere som spejlæg, røræg og hjemmebagte omeletter, der næsten altid ryger ned. Anderledes ser det ud med de vegetariske alternativer, der tit efterlades næsten urørte.

Hos Scandic-kæden har man derfor analyseret, hvilke produkter der ryger oftest i skraldespanden. Ifølge produktudviklingschef Torsti Uotila er det typisk mindre kendte madvarer, der bliver prøvet af nysgerrige kunder, som ender i skraldespanden:

"Hummus er stadig ikke særlig kendt for mange mennesker. Folk smager på det, men indser bagefter, at det alligevel ikke lige var dem."

Et andet typisk problem er kundernes portionering. Uotila fremhæver især havregrød, hvor kunderne ofte overvurderer deres appetit og ender med at lade store portioner stå urørte.

Fælles for begge kæder er, at hotellerne prøver at tackle madspild ved nøje at beregne mængder og justere tallerkenstørrelser, så kunderne fristes mindre til at overfylde dem.

Mest Læste

Annonce

Ads by MGDK