Det systematiske review, som Dansk Clearinghouse har gennemført for Ministeriet for Børn og Undervisning, sammenfatter resultaterne af international effektforskning om inklusion af elever med særlige behov i den almindelige undervisning.
Reviewet peger blandt andet på, at undervisningen styrkes, hvis elever med særlige behov og de øvrige elever i klassen samarbejder, underviser og lærer af hinanden. Inklusion kan også støtte alle elevers udvikling, hvis der – foruden den almindelige lærer – er en lærer med specialpædagogiske kompetencer med i undervisningen. Lærernes adgang til viden om effektiv undervisning og ressourcepersoner på skolerne samt efteruddannelse kan også understøtte inklusionen af elever med særlige behov.
Forskerne bag undersøgelsen udarbejder nu en målrettet e-bog til skolerne om inklusion, som forventes offentliggjort i begyndelsen af februar 2013.
”Inklusion kan styrke alle elevers skolegang, hvis lærerne har den rette viden om og medejerskab til øget inklusion i folkeskolen. Det er også en vigtig pointe, at klassefællesskabet spiller en afgørende rolle for en god inkluderende undervisning. I vores nye folkeskoleudspil lægger vi op til at udvikle en folkeskole, der gavner alle elever. Det gælder også elever med særlige behov. Derfor støtter vi lærerne i at få den fornødne viden om god inkluderende undervisning bl.a. med det nye udgående rådgivningsteam og ressourcecentret for inklusion,” siger Christine Antorini, børne- og undervisningsminister.
Ministeriets udgående konsulentenhed Inklusionsudvikling vil nu bruge den viden, som undersøgelsen giver i deres rådgivning af kommunerne. Desuden vil Ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisning igangsætte en række forsøgs- og udviklingsprojekter på baggrund af blandt andet reviewets resultater. Ressourcecentret offentliggør i februar sin strategi for indsamling og udvikling af viden om inklusion og god specialundervisning.
Der er i øvrigt ingen resultater, som peger på, at inklusion af elever med særlige behov kan have negativ betydning for de øvrige elevers faglige resultater eller sociale udvikling