Ny kampagne: Unge skal vide, at det koster, hvis de krænker hinanden på de sociale medier

”Digitale krænkelser koster” er titlen på kampagnen, der med personlige historier og fakta skal den få unge til at forstå, at krænkelser på sociale medier kan være ulovligt.

Ligestillingsminister Mogens Jensen lancerer mandag den 17/2 kampagnen ”Digitale krænkelser koster”. Det sker ved morgensamlingen på Herningsholm Erhvervsgymnasium i Herning foran 900 elever. Kampagnen skal gøre det klart for unge, hvad der er ulovligt at foretage sig på nettet, og hvornår man rent faktisk risikerer at overtræde reglerne i straffeloven. Kampagnen skal samtidig bakke op om de mange unge, der siger fra og ikke deler krænkende materiale.

- Jeg vil gerne have endnu flere unge til at sige fra, når de møder digitale krænkelser, og når deres venner og bekendte udsættes for digitale overgreb. Heldigvis har langt de fleste unge ikke strafbare digitale krænkelser inde på livet i hverdagen. Men hvis de møder det, skal de kende reglerne i straffeloven og vide, hvad der er ulovligt. Og de skal vide, at de ikke er alene, når de siger fra over for krænkelser. Det handler både om at kende reglerne og om digital dannelse. Derfor vil jeg med kampagnen også gerne hylde det store flertal - som ikke kunne finde på at dele krænkende materiale. Det fællesskab skal vi gerne have alle til at blive en del af, siger ligestillingsminister Mogens Jensen. 

Også justitsminister Nick Hækkerup understreger vigtigheden af, at viden om konsekvenserne ved digitale sexkrænkelser når ud til de unge.  

- Det kan have meget store personlige konsekvenser at være udsat for digitale sexkrænkelser. Derfor skal man også vide, at politiet tager disse sager meget alvorligt, og at det er strafbart at begå den her type ovegreb. Samtidig er det ekstremt vigtigt, at unge taler om det, de møder på de sociale medier med fx deres forældre, så de også tør tale om det, hvis de havner i problemer, siger justitsminister Nick Hækkerup. 

Kampagnen viser konsekvenserne for både den krænkede og krænkeren, når det moralske kompas svigter, og lovgivningen overtrædes. Kampagnen indeholder tre korte film, hvor den første er med musikeren Anthon fra Citybois, der sidste år blev dømt for at dele en krænkende video på sociale medier. Musikeren stiller op med sin fortælling og refleksion efter dommen med håbet om, at han ved at stille op, kan påvirke unge til at stoppe med at krænke andre.

De andre film er med en ung kvinde, som har oplevet at få delt en krænkende video på nettet, og en ung mand, der er engageret i at få stoppet krænkelser på nettet, og hvordan unge kan sige fra. Kampagnen kan ses på sociale medier, herunder YouTube, Facebook og instagram her.

Foruden filmene vil kampagnen bl.a. indeholde informationsmateriale, der kan downloades fx. flyers eller plakater.

Fakta om omfanget af digitale krænkelser
• Ifølge en spørgeskemaundersøgelse fra Red Barnet fra 2018 er digitale sexkrænkelser blevet en del af unges liv på nettet.
• Undersøgelsen viser, at ca. 10 % af de 13-17-årige har delt andres intime billeder uden samtykke inden for det seneste år.
• Og ca. 30 % af de 13-17-årige har oplevet, at unge i det skjulte har taget seksuelle billeder af andre unge og delt dem på nettet. 22 % af de adspurgte i undersøgelsen har inden for det seneste år modtaget uønskede seksuelle beskeder og billeder.
• Digitale krænkelser rammer oftere piger og kvinder.

Foto: Unsplash

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene: