Blå blok ønsker 17-årige bag rattet

27/7/15 9:11

Nick Allentoft

Venstre-regeringen har støtte fra resten af blå blok til at give 17-årige ret til at køre bil under opsyn af en voksen. Kørelærere og betjente er skeptiske.

17-årige skal have lov til at tage bilen, når de skal hen til deres kammerater eller til fodbold. I hvert hvis de har en erfaren bilist med på passagersædet.

Sådan lyder det fra Venstre-regeringen, der har resten af blå bloks opbakning til at gennemføre idéen, der imidlertid møder skepsis fra såvel landets kørelærere som betjente.

Venstre har fremsat forslaget før - også dengang med støtte fra de øvrige borgerlige partier - og da magten er skiftet efter valget, er vejen nu banet for, at de 17-årige kan tage kørekort og bevæge sig ud i trafikken, i første omgang som en forsøgsordning.

Tanken bag forslaget er, at det vil øge trafiksikkerheden at give de unge noget mere erfaring med at sidde bag rattet, før de slippes løs på vejene på egen hånd.

Ifølge Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, vil ordningen nemlig pille de værste unoder ud af de unge, når de starter deres firhjulede karriere med en voksen ved deres side.

Men helt så rosenrødt ser landets kørelærere nu ikke på det, selvom de altså alt andet lige har udsigt til lidt flere kunder i butikken.

- Vi skal bruge mange flere ressourcer på at bearbejde de unge mentalt frem for at give dem flere kilometer i en bil, siger formanden i Dansk Kørelærer-Union, René Arnt.

Han påpeger, at der er "en lille hård kerne" af unge, som ikke nødvendigvis vil have gavn af at komme tidligere ud på vejene.

- Det kan være svært at gøre noget ved, og de bliver ikke bedre af at få lov at køre som 17-årige, siger René Arnt om det mindretal af unge bilister, der kører uden sikkerhedsseler med høj fart eller med spiritus i blodet.

- Deres mentale forståelse bliver ikke bedre af det her forslag, og det er jo dem, vi egentlig skal have fat i, siger han.

Landets betjente vil ikke afvise forslaget, men de er bekymrede for, om man overhovedet vil kunne forhindre 17-årige i at køre bil, selvom de ikke har far eller mor med.

- Min bekymring i forhold til det her går på, om vi i tilstrækkelig grad har mulighed for at kontrollere det. Det vil kræve, at vi stopper mange flere biler, end vi gør i dag, siger formand for Politiforbundet, Claus Oxfeldt.

- Vi har desværre ikke råd til at køre rundt og kigge ind i biler for at se, om køreren nu er 17 eller 18 år, understreger han.

Til gengæld er man positivt indstillet overfor forslaget hos Rådet for Sikker Trafik:

- I Rådet for Sikker Trafik er vi meget positive over for forslaget. Vi har selv været bannerførere for, at man får erfaringer med det, siger dokumentationschef Jesper Sølund.

FAKTA: Antal af unge i trafikulykker er faldet drastiskAntallet af unge i alderen 18-24 år, som blev dræbt i trafikken i 2013, er det laveste i 10 år.  Regeringen vil gøre det muligt for unge at tage kørekort, når de bliver 17 år. En lignende ordning i Tyskland har nemlig betydet et fald i antallet af ulykker med unge bilister.    Den udvikling ser dog allerede ud til at være i gang i Danmark, hvor antallet af dræbte i trafikken i alderen 18 til 24 år er faldet med hele 63 procent på 10 år. Det viser tal fra Danmarks Statistik.    Trafikdræbte og alvorligt tilskadekomne i alderen 18 til 24 år:    Dræbte:    * 2003: 67 dræbte  * 2004: 67 dræbte  * 2005: 52 dræbte * 2006: 65 dræbte  * 2007: 58 dræbte * 2008: 69 dræbte * 2009: 53 dræbte * 2010: 42 dræbte  * 2011: 35 dræbte  * 2012: 31 dræbte * 2013: 25 dræbte   Alvorligt tilskadekomne:    * 2003: 737  * 2004: 665 * 2005: 558 * 2006: 553 * 2007: 574 * 2008: 562 * 2009: 488 * 2010: 384 * 2011: 383  * 2012: 328  * 2013: 331    Kilder: Danmarks Statistik /ritzau/

 

Annonce