IKA udstillerne: Det handler om relationer

Ledelse

03/02/2012 12:29

Nick Allentoft

Nok er udbudscirkus regelstyret, klagedomineret og fyldt med absurditeter, der kan give indtryk af, at det hele er afgjort af point, regler og specifikationer. Alligevel er det gennemgående for de godt 60 udstillere på IKA´s årsmøde, at relationer er vigtige.

- Det er helt vildt. Sindssygt godt. Jeg har nået mere her på halvanden dag, end jeg kunne nå på to uger normalt, siger salgsdirektør Lars Pio, da DenOffentlige spørger om han får noget ud af sin tilstedeværelse som udstiller på IKA Årsmødet.

Læs også: Få så ændret det klagesystem

Direktøren fremhæver den uformelle stemning, de gode samtaler og muligheden for at sætte møder op med nye kontakter. Men IKA er også en særlig konstruktion påpeger Lars Pio.

- Det er jo ikke som en normal messe, hvor man køber og sælger. Her er der ingen, der køber noget, og det er måske også med til at give den gode uformelle stemning, hvor vi afslappet kan tale om udfordringerne indenfor offentlige indkøb, siger Martela-direktøren, og bekræftes af sin hovedkonkurrent lige skråt overfor.

- Der er ingen tvivl om, at relationer er vigtige. Det her handler om brand kenskab og vedligeholdelse og forstærkning af relationer, så vil man den offentlige sektor, så skal man være her, siger markedschef Mark Laursen fra Kinnarps.

Plads til innovation og forandringer
Temaet på årets IKA møde er innovation, og her stiller en af udstillerne med en stærk historie. Plastvirksomheden IKADAN, der normalt er kendt for sidevægge og andet plastudstyr til bl.a svinestalde præsenterer en ny knopskydning.

- Vores økonomichef fandt for tre års tid siden ud af, at vores plastbander kunne bruges som bander til boldbaner, og det satte gang i helt nye måder at bruge vores plastprodukter på, fortæller Thomas Johnsen, der er sales manager for IKADAN Sport & Fritid A/S.

Indtil videre har virksomheden i Danmark leveret blot 25 løsninger på mobile boldbaner med både sider og belægning i plast. Potentialet er stort, og Thomas Johnsen fortæller stolt, at IKADAN lige har indgået en aftale i forbindelse med OL i London, og når han er på IKA mødet er det for at vise, at nogle af de etablerede konkurrenter på området for legeudstyr nu har fået en udfordrer.

- Jeg har selv arbejdet for en af de største i markedet, og skal nu sørge for, at kunderne finder ud af, hvad vi kan levere, fortæller Thomas, mens Kraft Foods også bidrager til ønsket om forandringer.
Virksomheden, der også er kendt for Gevalia kaffe, udstiller på årsmødet med et eneste formål, nemlig at få indkøberne til at lægge kaffekøbet som en del af varelinien blandt fødevarerne. Der er nemlig penge at spare, påpeger salgskonsulent Thomas Gulbæk.

- Vi er her for at gøre op med traditioner om at kaffe skal udbydes i selvstændige udbud. Vores andel af kaffe i den offentlige sektor er meget lille, fortæller Thomas Gulbæk, som konkurrerer med kaffebrands som Frellsen, BKI og Merrild, der har godt fat i grossistledet mens Gevalia har solidt fat i bl.a. supermarkederne.

Masser af nye kontakter
For Morten Bjørn Hansen fra online-supermarkedet Intervare er det første gang virksomheden optræder på IKA årsmødet, og sandsynligvis ikke sidste.

- Det har været en rigtig god oplevelse, at være her. Hvor det tidligere var fagfolkene, der var tovholdere på særlige indkøb, oplever vi, at indkøbsafdelingerne i større og større omfang bliver tovholdere og så inddrager fagfolkene i processen. Derfor er det vigtigt for os, at være her, og jeg har da også fået over 10 helt nye kontakter, som vi skal følge op på den kommende tid, fortæller salgschefen fra Intervare.

Det samme gælder for hotelkæden Comwell, der dog får mindst lige så meget ud af kontakten med de øvrige udstillere som kontakten med de offentlige indkøbere.

- Vi har fået meget ud af det i forhold til de andre udstillere, og jeg tror vi har talt med fem, hvor vi skal give tilbud på en hotelaftale til deres virksomhed, fortæller key account manager Michael Jensen, og bliver dermed det levende billede på IKA årsmødets anden titel: Fætter-kusine-festen for indkøbere og leverandører.

 

Mest Læste

Annonce