Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Bankerne har pligt til det: Undersøgelse viser, de måske ikke lever op til det

Penge og økonomi

13/12/2023 08:40

J. Bøgen

Hvad er din oplevelse?

I takt med generelt stigende renteniveau, har pengeinstitutterne gradvist hævet indlånsrenterne, så almindelige indskydere nu kan få en positiv forrentning af deres indestående i pengeinstitutterne.

Derfor har erhvervsminister Morten Bødskov bedt Finanstilsynet om at undersøge, hvordan bankerne rådgiver deres kunder om muligheden for at opnå en bedre forrentning af deres penge ved at flytte dem fra konti med ingen eller lav forrentning til konti med højere forrentning.

Ifølge Finanstilsynets undersøgelse tyder det på, at en række banker ikke har haft tilstrækkelig fokus på omfanget af den rådgivningspligt, som de har over for deres kunder, når det kommer til muligheden for en bedre forrentning.

”Bankerne har pligt til at oplyse og rådgive deres kunder om de bedste muligheder for en højere rente på indlån. Også selvom de er kontakt med kunderne om noget helt andet. Danskerne skal kunne stole på, at de får den mest hensigtsmæssige rådgivning om, hvordan deres opsparing forvaltes bedst. Derfor har jeg nu bedt Finanstilsynet om at have et skærpet fokus på rådgivningspligten i deres tilsyn med pengeinstitutterne,” siger erhvervsminister Morten Bødskov (S).

Det viste undersøgelsen

Finanstilsynet konkluderer, at de banker som tilsynet har undersøgt, ikke angiver, at de systematisk rådgiver deres kunder om mulighederne for en bedre forrentning, medmindre man som kunde selv kontakter sin bank om netop forrentning.

Men rådgivningspligten gælder i alle situationer hvor bankerne, uanset årsagen, er i kontakt med en kunde, hvis banken samtidig gennemgår kundens økonomi.

Tilsynet understreger også, at reglerne om at yde rådgivning gælder for alle kunder uanset formue. Undersøgelsen viser, at der er væsentlig forskel på, hvornår institutterne kontakter kunder af egen drift. Det er ofte størrelsen på kundernes indestående eller forretningsomfang, der er styrende for, hvor pengeinstituttet kontakter kunden.

Finanstilsynet vil justere Finanstilsynets vejledning til bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder, så rådgivningsforpligtelsen og dens omfang tydeligt fremgår.

Endeligt forventer Finanstilsynet i løbet af 2024 at undersøge om bankernes indlånsprodukter er i overensstemmelse med reglerne om god skik og produktudvikling og -styring.

Rådgivningspligt

Finanstilsynet har overordnet fundet tre situationer, hvor pengeinstitutterne efter omstændighederne har en rådgivningspligt, og dermed pligt til at rådgive forbrugeren om forretning af deres indestående. De tre situationer er, når et pengeinstitut:

  • Konkret behandler en forbrugers økonomi,

  • I øvrigt er i kontakt med en forbruger og rådgiveren har adgang til oplysninger om kundens økonomi, samt

  • Markedsfører sig med en særlig type rådgivningskoncept og/eller -politik.

Mest Læste

Annonce