PISA
-
PISA 2012: Danmark fastholder sit niveau
Danske skoleelever ligger fortsat en smule over det internationale gennemsnit i matematik. I læsning og naturfag ligger danske elever på gennemsnit. Fordelingen mellem elevernes resultater i matematik er dog ændret, så flere placerer sig i bunden af skalaen – og færre er helt i top.
-
Bedre resultater og behovet for et professionelt råderum
Jeg har fået stafetten med en opfordring til at svare på, hvordan vi i skolen fastholder vores behov for et professionelt råderum som lærere, ledere og forvaltere samtidig med, at vi imødekommer omverdenens legitime ønsker om indsigt og dialog med skolen?
-
Folkeskole og velfærdsinnovation
Hvis folkeskolen skal magte udfordringen at lave bedre skole for færre penge, er der brug for nytænkning. At diskutere styring versus frihed hjælper os ikke meget i forhold til at gentænke folkeskolens kerneydelse og grænser til andre velfærdsorganisationer. I stedet bør vi debattere, hvordan folkeskolen kan innoveres, og hvordan politikere, forvaltning og folkeskolens ledere og lærere kan dele de risici, der følger med eksperimenter.