En komaramt kvindes mobilregning endte hos inkasso. Foto: Shutterstock
En komaramt kvindes mobilregning endte hos inkasso. Foto: Shutterstock

Lå 4 uger i koma - blev sendt til inkasso af Oister

Politi

28/9/22 11:54

Jens Asbjørn Bøgen

Kvindens familie forsøgte igen og igen at betale uden held.

En ting er at ryge til inkasso.

En anden ting er at ryge til inkasso for en regning, du fik, da du lå i koma.

Det er imidlertid situationen for en kvinde fra Østjylland. Hun blev i juni ramt af en hjerneblødning, der endte med at sende i hende i 4 ugers koma på Aarhus Universitetshospital.

I løbet af de 4 uger, fik hun en regning fra sit mobilselskab, Oister. Men da kvindens søstre forsøgte at betale regningen for hende, stødte de på noget af en udfordring.

De kunne nemlig ikke komme ind på deres komaramte søsters telefon og betale via MobilePay, som hun plejede at gøre.

Og derfra bliver historien endnu mere absurd.

Det skriver TV2 ØSTJYLLAND.

Rykkerne blev sendt til telefonen

Oister sendte så den ene rykker efter den anden - alle til den komaramte kvindes telefon.

Og selvom kvindens søstre var i løbende kontakt med Oister for at forklare situationen, var der ikke meget service over deres snak med Oisters kundeservice.

"De har hele tiden holdt fast i, at vi skulle ind på telefonen for at betale, men det har vi jo ikke kunnet komme. Det er uværdigt og uanstændigt den måde, som de har behandlet os på," fortæller den ene søster til TV2 ØSTJYLLAND.

Endelig kom et brev - men med en ubehagelig besked

For 2 uger siden dukkede der så et brev op i den komaramte kvindes postkasse.

Det var fra et inkassofirma, da den ubetalte regning var blevet sendt videre til dem fra Oister.

Den oprindelige regning lød på omkring 400 kroner, men den var nu vokset til til vanvittige 1400 kroner på grund af inkassogebyrer.

Problemet i hele sagen er, at den komaramte kvindes søstre ikke kunne betale regningen uden at føle, de kom på kant med loven.

De ville nemlig gerne have regningen sendt som en faktura til søsterens postkasse, så de kunne betale, men det skulle foregå digitalt.

Oister ville heller ikke overdrage abonnementet, da søstrene ikke var den komaramte kvindes værger.

Den velkomne kovending

Her endte sagen dog ikke.

Efter flere måneders dialog fik Oisters pibe nemlig en markant anden lyd - men det skete først, efter TV2 ØSTJYLLAND havde henvendt sig til mobilselskabet.

For godt nok fastholder Oister, at det ikke er muligt af sikkerhedsmæssige årsager at overdrage kundeforholdet, hvis en tredje part ikke har værgemål.

Men de erkender til gengæld, at sagen med den ubetalte mobilregning skulle være håndteret anderledes.

"Vores automatiske processer for ubetalte regninger er trådt i kraft, hvilket har udløst rykkere, inkassogebyr samt varsel om fogedret. Det er trist i dette konkrete tilfælde, og derfor har vi besluttet at trække kundeforholdet ud af inkasso, hvormed rykkere og varsling om fogedret også bortfalder," skriver mobilselskabet til TV2 ØSTJYLLAND.

En lettet familie

Den komaramte kvindes søstre er, for at sige det mildt, lettede over, at sagen nu ser ud til at være på vej i den rigtige retning.

Oister vil nemlig gerne i kontakt med familien igen, så der kan findes en løsning på den oprindelige regning, som alle parter kan nikke ja til.

Det virker dog vanvittigt, at man er nødt til at gå til medierne, før der sker noget i sådan en sag, siger en af søstrene til TV2 ØSTJYLLAND.

Den komaramte kvinde er kommet ud af koma, men er blevet hjerneskadet. Hun er nu indlagt på et andet hospital og skal i gang med genoptræning efter hjerneblødningen.

Tilmeld nyhedsbrev

Mest Læste

Annonce