Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Energiselskab undersøges - har måske tilbageholdt 100 millioner kroner fra tidligere kunder

Politi

22/11/22 9:52

Jens Asbjørn Bøgen

Det er tusindvis af danskere, der har penge til gode hos selskabet.

Forsyningstilsynet åbner en undersøgelse af energiselskabet Modstrøm på mistanke om, at selskabet har beholdt sine kunders tilgodehavender, når kunderne skiftede selskab.

Det skriver Jyllands-Posten.

Hele sagen blev tidligere afdækket af netop Jyllands-Posten, hvor læserne fik et indblik i, at Modstrøm i flere år har tilbageholdt et trecifret millionbeløb fra kunder, som havde skiftet til andre energiselskaber.

Kunderne har haft penge til gode hos Modstrøm, fordi de havde betalt aconto, men altså havde brugt mindre energi, end de havde betalt for forud.

En af de kunder, der er skiftet, og som Jyllands-Posten har talt med, har haft 6.000 kroner til gode.

Kritikken er siden haglet ned over Modstrøm, og fungerende erhvervsminister, Simon Kollerup (S) har kaldt det "helt uacceptabelt og grænsende til snyd".

Og nu skal Modstrøm altså kulegraves, da Forsyningstilsynet har begrundet mistanke om, at reglerne er blevet brudt.

Det er ikke til at sige, hvor lang tid undersøgelsen vil tage, men hvis det ender med, at Forsyningstilsynet finder ud af, at Modstrøm har brudt reglerne, kan det blive en rigtig dyr historie for energiselskabet.

For et muligt udfald af sagen er nemlig, at udbetalingen af de tilgodehavende beløb til de tidligere kunder skal ske med renters rente - og med et trecifret millionbeløb som udgangspunkt, kan det gå hen og blive rigtig mange penge.

Ifølge Jyllands-Posten har Modstrøms direktør, Anders Millgaard, ikke svaret på avisens spørgsmål. I et skriftligt svar til avisen lyder det, at det er vigtigt for Modstrøm at slå fast, at selskabet overholder de regler, der er, og at de på ingen måde tilbageholder kunders tilgodehavende.

Udbetalingen af at eventuelt tilgodehavende sker ved, at kunden kontakter Modstrøm, og så sker udbetalingen inden for en til to uger.

Men det er netop den praksis, der er i strid med loven, fortæller Energitilsynet til Jyllands-Posten - for energiselskabet skal udbetale tilgodehavende af egen drift og altså ikke vente på, at de bliver kontaktet af de tidligere kunder.

Tilmeld nyhedsbrev

Mest Læste

Annonce