Job med mening til mennesker med handicap

25/10/2010 14:56

Virksomheden Råd & Dåd skaber meningsfyldte job for mennesker, som af den ene eller anden grund ikke kan klare ”ræset” på arbejdsmarkedet. Derfor giver Dansk Handicap Forbund virksomheden en pris på forbundets kongres, som finder sted i dagene 21. – 24. oktober 2010

I Dansk Handicap Forbund lægger vi vægt på, at retten til et job også gælder for mennesker med handicap. Kun 6.000 ud af landets ca. 250.000 førtidspensionister har et job, og mindst 36.000 af dem vil gerne have et arbejde, viser en undersøgelse fra Socialforskningsinstituttet (SFI). Det har store omkostninger både samfundsøkonomisk og menneskeligt.

Det er grunden til, at Dansk Handicap Forbund belønner en virksomhed, som gør noget særligt for at fremme det rummelige arbejdsmarked. Råd & Dåd har siden 1994 skabt meningsfyldte job for mennesker, som af den ene eller anden grund ikke kan klare ”ræset” på arbejdsmarkedet.

Virksomheden ligger i Brovst i Nordylland og består af et økologisk gartneri, en økologisk gårdbutik, en stor genbrugsbutik og et kreativt værksted, der fremstiller brugskunst samt et metalværksted, hvor man kan få småting repareret. Et lille håndværkerhold tager ud til lokale pensionister og hjælper med havearbejde og mindre reparationsopgaver.
Råd & Dåd har 20 medarbejdere ansat på særlige vilkår. Desuden er der en projektleder samt fire arbejdsledere og altid en eller to personer i arbejdsprøvning. En gruppe frivillige lokale borgere hjælper til i genbrugsbutikken. Overskuddet fra genbrugsbutikken går til projekter i udlandet, fx en skole Polen for piger med handicap.

Inger Steen Møller, formand for arbejdsmarkedspolitisk udvalg i Dansk Handicap Forbund udtaler:
”Råd & Dåd er en socialøkonomisk arbejdsplads, der har det ligesom humlebien. Teoretisk set kan den ikke flyve – den gør det bare. Hos Råd & Dåd er det lykkedes på trods af alle bureaukrater og firkantede lovregler at etablere en arbejdsplads, som giver mange mennesker en meningsfuld hverdag. Det er en fantastisk arbejdsplads”.

Arbejdsmarkedsprisen består af et unika glasfad fra Glaskompagniet udført af glaskunstneren Hanne Vilhelmsen. Prisen er symbolsk og ment som et skulderklap til et virksomhed, der gør en forskel. Prisen uddeles for anden gang.