Dette, hvad enten det foregår som fritidsaktiviteter betalt af arbejdsgiveren eller endnu bedre, noget der simpelthen foregår i selve arbejdstiden? Kunne man forestille sig, at virksomheden ansætter fitness instruktører til at varetage de ansattes fysiske velbefindende.
I en tid med økonomisk usikkerhed er det sin sag at skulle overbevise en ledelse om dette. Hver krone skal bruges på den bedst tænkelige måde, og enhver omkostning skal kunne tjene sig ind igen. I den sammenhæng er arbejdsgiver-betalt fitness noget, der betragtes som "luksus" af mange ledere.
Virksomhedskultur
Hvis du står overfor at skulle overbevise en ledelse om, at fitness på lang sigt medvirker til at forbedre resultatet på bundlinjen, er det absolut nødvendigt, at du forstår, hvordan et motionstilbud hænger sammen med virksomhedskulturen.
Du skal kunne definere, hvad virksomhedskulturen er, og hvordan denne kultur blev etableret. Du skal også kunne afgøre, om kulturen adskiller sig fra virksomhedens identitet bestemt af, hvordan det øvrige samfund opfatter virksomheden. Hvis et motionstilbud er i modstrid med virksomhedens målsætninger og strategier, er der ikke lang til motionstilbuddets fiasko.
Virksomhedskultur kan handle om medarbejdernes holdninger og værdier, eller den kan komme fra toppen og forplante sig ned i arbejdsstyrken? Ofte er der tale om en vekselvirkning, der går både op og ned. En velinformeret ledelse vil altid kunne genkende sociale tendenser, der rører sig i tiden, og i samspil med økonomiske realiteter vil hun kunne lede sin organisation i overensstemmelse hermed.
Motionstilbud er god virksomhedskultur
Hvis virksomhedskulturen omfatter alles accept af, at medarbejderes fysiske velbefindende er et aktiv, er det godt for de ansattes koncentrationsevne, kreativitet og produktivitet.
Står du overfor at skulle overbevise ledelsen og dine kolleger om de økonomiske fordele forbundet med en sundere livsstil, findes der ingen snuptagsløsninger. Det er sin sag at skulle få kolleger til at ændre de gamle vaner.
For det handler ikke alene om motion og fitness, det kan i virkeligheden dreje sig om, at det er virksomhedskulturen med dets normer, holdninger og vaner der skal rettes op på. Fokuseres der nok på medarbejdernes generelle sundhed; gennemfører man standardiserede målinger af medarbejdernes fitness, måler man på fedme, blodtryk, kolesterol og blodsukker? Hvordan står det til med rygning og alkoholvaner? Det sidste er i sig selv en hæmsko for et positivt ændret fysisk velbefindende.
Fedme
At begynde et så simpelt sted som overvægt pga. forkerte kostvaner og for lidt motion definerer allerede en stor del af virksomhedens kultur.
Hvad tilbyder virksomheden, der kan få de ansatte til at træffe sundere valg, når der kommer til den begyndende fedmeepidemi i det danske samfund. Er der frisk frugt til rådighed i kantinen og på strategiske steder. Indeholder snackskålene i stedet en masse sukker og usunde snacks? Bestiller man regelmæssigt pizza og kinesisk mad til møder og fester, selvom der er et udvalg af sundere mad bekvemt placeret i nærheden af kontorerne? Hvad finder man i drikkevareautomaten?
Ofte vil du i automaterne finde en masse sodavand og juices med et højt indhold af fruktose, ja du vil endog finde diætdrikke, der har forskellige men alligevel de samme uhyggelige virkninger på menneskekroppen som deres sukkerholdige modstykker. Sat overfor dette kunne man spørge, hvor finder man det sunde, ægte kolde og læskende mineralvand hentet op fra naturlige kilder.
Og når man nu er i gang med at forgifte sine medarbejdere, behøver man kun at gå få skridt til siden til den næste automat. Hvad finder man mon der – et væld af chips, candybarer og fedtholdige forarbejdede snacks. Det kan godt være, de er det billigste. De er efterhånden gået hen og blevet meget vigtigt for de fleste, når de beslutter sig for, hvad og hvor de skal spise. Ikke desto mindre tilbyder de meget få om nogle overhovedet af de nyttige kalorier. Resultatet er et solidt lag af fedt på hofter eller mave.
Skift ud i sortimentet
Men der er en simpel og gratis løsning, der skriger en lige op i ansigtet. Det kræver bare et simpelt telefonopkald til salgsfirmaet, hvis man vil rette op på miseren med disse fristelser. Det kan køres ind på nogle få måneder, så der ikke opstår et veritabelt oprør foran ledelseskontorerne kl. 15.00, når blodsukkerniveauet har ramt bunden. Hvorfor ikke bare sænke prisen på sundere snacks i forhold til de typiske snacks.
Mange ledelser har overrasket måtte erkende, at mange mennesker, der normalt guffer luftpoppede popcorn eller kartoffelchips i sig, med glæde køber de sundere snacks, når de nu kan spare et par kroner. Det koster så lidt på kort sigt, men på længere sigt lever sundere medarbejdere længere og sammenholdt med motionstilbud øges produktiviteten og motivationen betydeligt.
Fra tilskud til fitnesslokaler
Almindelige tilskud til de ansatte, så de får betalt deres fitness i fritiden er ikke så godt som motionsrum med ansatte fitnessinstruktører på virksomheden.
Med skemalagt motion 3 – 5 gange ugentligt i arbejdstiden er der større sikkerhed for, at de ansatte får gennemført et fornuftigt træningsprogram. Fitness kan omfatte alle mulige programmer baseret på:
- Romaskiner
- Motionscykler
- Crosstrainere
- Løbebånd
- Vægttræning
Afgørende for alle træningsprogrammer for de ansatte er, at man kan følge op med medicinske screeninger herunder målinger af fedme, blodtryk, kolesterol og blodsukker. Det første symptom på hjertesygdomme er ofte et hjerteanfald, som ofte overses fordi et stort flertal af mennesker ikke undersøges regelmæssigt af den praktiserende læge.
Pengene er godt givet ud
At det vil kost ekstra at træne en medarbejder og på den måde skabe et effektivt tandhjul i virksomhedens drift burde imidlertid indlysende nok til at retfærdiggøre denne omkostning?
Hvis blot hver virksomhed kunne tælle et par "fitness fanatikere" i sine rækker ville meget være nået. ”Fitnessere” vil aldrig gå glip af den ugentlige 6-timers træning, uanset om de arbejdede på et projekt ud på de små timer. Det er disse personer, virksomheden har brug for. De kan hjælpe med at skabe et fitnessmiljø, hvor de mindre aktive kollegaer motiveres.
Motionstilbud til de ansatte er nemmere at gennemføre, når der er skabt en fælles følelse af ansvarlighed. Hertil kommer opmuntringsfaktoren og den stolte følelse af præstation, der opnås ved selv at kunne realisere de mindste personlige målsætninger.
Egentligt er dette et frynsegode i sig selv – det er ikke bare den oplagthed, der skabes ved fysisk velvære, der øger præstationsevnen; det er også det, at virksomheden medvirker til at skabe et psykisk velvære, uden at den ansatte selv betaler for det.