Skoler og institutioner får socialrådgivere

Fem socialrådgivere flytter ud på skoler og institutioner i Varde Kommune for at forebygge, at børns problemer udvikler sig alvorligt. Socialrådgiverne får fra den kommende uge arbejdsplads på samtlige skoler og daginstitutioner i Varde Kommune. Her skal de hjælpe børn, forældre og medarbejdere.

- Vi gør det for tidligere at få fat i børn og unge, der har det svært, og for at få et bedre samarbejde med skoler, institutioner og familier. Vi tror nemlig, at det er betydeligt lettere at få et godt samarbejde, når problemet er i sin vorden, end når det hele er spidset til, siger chef for Børn, Unge og Familie i Varde Kommune Lene Warwick.

De fem socialrådgivere skal støtte skoler og institutioner i at hjælpe børn og unge, der mistrives. De skal sparre med lærere og pædagoger, rådgive forældre, snakke med børn, der pjækker, og deltage i klassemøder, når der eksempelvis er mobning på dagsordenen.

Det er også en del af opgaven at sikre tværfagligt samarbejde og at hjælpe skoler og institutioner med at indberette, når der er bekymring for et barn.

Socialrådgiverne får fast træffetid på alle folkeskoler, 10iCampus og i institutionerne. Timetallet bliver fordelt efter børnetal.

Nyansættelserne sker som led i en større plan for forebyggelse på børneområdet. Varde Kommune har lagt indsatsen om og satser på at forebygge frem for at anbringe børn og unge, når skaden er sket.
 

Varde Kommune på DenOffentlige.dk Varde Kommune
Aktivitet: Artikler: 27 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 09.11.12 Niels Christian Barkholt
    Tillykke

    Tillykke Varde, I er for mig at se på vej i den helt rigtige retning. Det er indlysende, at forebyggelsen skal finde sted tæt på skoler og daginstitutioner i form af socialrådgivere, som kan bygge bro mellem almenområde og specialområde. Jeg ville ønske, at alle kommuner i DK gjorde det samme. Det er en investering, som vil komme tifold igen i form af sparede oprettelse af børnesager og indgribende foranstaltninger og mere kvalitet, dvs. at problemerne bliver løst tidligt og uden klientgørelse. Spørgsmålet er så, hvilke opgaver, funktioner og beslutningskompetence, som socialrådgiveren bliver udstyret med. For mig at se kan man lægge adskillige opgaver ind her - lige fra at skabe netværk, at have rådgivningsforløb med børn, forældre, familier, at have traditionelle børnesager med myndighedsudøvelse - blot ude i miljøet, sparring med lærere og pædagoger i den tidlige bekymringsfase, etc. Jeg mener, at socialrådgiverne og personalet på skolen, kan være omdrejningspunkt for at udvikle projekter i lokalmiljøet som helhed. Fx kan man med fordel danne netværk og vidensdeling mellem forældre. Afhængigt af hvor meget man vil investere heri, så kan disse funktioner på skoler og i daginstitutioner kombineres med temaet om social innovation. Held og lykke!
    Dbh, Niels

  • 09.11.12 Niels Christian Barkholt
    Tillykke

    Tillykke Varde, I er for mig at se på vej i den helt rigtige retning. Det er indlysende, at forebyggelsen skal finde sted tæt på skoler og daginstitutioner i form af socialrådgivere, som kan bygge bro mellem almenområde og specialområde. Jeg ville ønske, at alle kommuner i DK gjorde det samme. Det er en investering, som vil komme tifold igen i form af sparede oprettelse af børnesager og indgribende foranstaltninger og mere kvalitet, dvs. at problemerne bliver løst tidligt og uden klientgørelse. Spørgsmålet er så, hvilke opgaver, funktioner og beslutningskompetence, som socialrådgiveren bliver udstyret med. For mig at se kan man lægge adskillige opgaver ind her - lige fra at skabe netværk, at have rådgivningsforløb med børn, forældre, familier, at have traditionelle børnesager med myndighedsudøvelse - blot ude i miljøet, sparring med lærere og pædagoger i den tidlige bekymringsfase, etc. Jeg mener, at socialrådgiverne og personalet på skolen, kan være omdrejningspunkt for at udvikle projekter i lokalmiljøet som helhed. Fx kan man med fordel danne netværk og vidensdeling mellem forældre. Afhængigt af hvor meget man vil investere heri, så kan disse funktioner på skoler og i daginstitutioner kombineres med temaet om social innovation. Held og lykke!
    Dbh, Niels

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer