Forside Rejse ‘Den nye Concorde’ er ved at blive bygget: Tager dig...

‘Den nye Concorde’ er ved at blive bygget: Tager dig fra New York til London på under 4 timer

Concorde,Airplane,fly, flyvemaskine
Shutterstock

Det ser ud til, at supersonisk passagerflyvning kan være tilbage om bare få år.

Lige nu læser andre

Concordens sidste landing i 2003 blev længe opfattet som et endegyldigt punktum for passagerfly med supersonisk hastighed. 

Det var blevet for dyrt, og et dødeligt uheld satte samtidig spørgsmål ved risiciene forbundet med flyene. 

Nu er ambitionen om supersonisk luftfart for passagerer tilsyneladende vendt tilbage. Det amerikanske selskab Boom Supersonic udvikler Overture, et passagerfly målrettet hastigheder op til Mach 1,7 i cirka 18 kilometers højde. 

Den planlagte kapacitet ligger på mellem 60 og 80 sæder, hvilket placerer produktet i et udpræget premiumfelt. Ruten mellem London og New York er udset som en hoveddør, hvor rejsetiden ifølge planerne kan ned på omkring tre timer og fyrre minutter.

Udviklingen foregår i flere trin. En tredjedels demonstrator med navnet XB 1 flyver i Californien som teknologisk prøveklud på aerodynamik, materialer og systemer. Målet er certificering og kommerciel drift omkring 2029. Tidsplanen er foreløbig, eftersom godkendelser, testprogrammer og leverandørkæder skal falde på plads, før en ruteplan kan tegnes.

Læs også

Lydmuren er stadig det store spørgsmål. Concorde blev i sin tid begrænset af den markante trykbølge, som kun gjorde overflyvninger acceptable over hav. Ingeniørerne hos Boom søger at fordele trykbølgen over et bredere område, så den opfattes mindre voldsomt. Myndighedernes praksis er foreløbig uændret. Forbuddet mod civilt supersonisk flyvning over land gælder fortsat i USA. 

Den føderale luftfartsmyndighed arbejder med mulige nye grænser for støj, hvilket tidligst kan åbne døren for projektet efter midten af 2030’erne.

Markedet tegner sig som en niche, hvor tid vurderes højere end billetpris. Rejsebureauer og flyselskaber ser et produkt til kunder, der har mere brug for timer end for besparelser. United Airlines, American Airlines og Japan Airlines har indgivet ikke bindende forhåndsaftaler, der signalerer interesse, men ikke garanterer køb. Driftsøkonomi, myndighedstillid og støjkrav bliver de tre afgørende poster, når regnestykket skal gå op.

Klimaaftryk er også en del af ligningen. 

En ny guldalder i supersonisk flyvning bliver det nok ikke. Perspektivet er en smal kategori af ruter og kunder, hvor hurtigt fremme er selve produktet. 

Ads by MGDK