DSB skal have nye uniformer i 2018. De nye uniformer har været under udvikling siden 2010 og har været lavet om undervejs. Det har indtil videre kostet knap 5,3 millioner kroner, viser en aktindsigt, som Radio24syv har fået.
Der har været flere bump på vejen i designprocessen. I 2011 blev projektet lagt på køl på grund af DSB’s økonomiske situation. I 2014 fik DSB nyt logo, og det betød, at uniformernes design, som der indtil da var postet over to millioner kroner i, måtte laves om.
Hos DSB pointerer man, at aftalen med den nuværende leverandør udløber, og derfor blev man nødt til at få lavet en ny uniform. Samtidig erkender man dog, at det har kostet for meget.
- Det er nødvendigt, at vi på nuværende tidspunkt får nye uniformer. Når man ser det over en hel periode, synes jeg også, at løsningen, som den er nu, er for dyr. Vi ville nok have grebet det an på en anden måde i dag, siger Tine Moe Svendsen, underdirektør i HR Aftaler og Vilkår i DSB til Radio24syv.
- Vi er underlagt udbudsreglerne, og derfor skal vores uniformer i udbud nu. Man stoppede også designet omkring 2011-12 på grund af de økonomiske problemer, siger Tine Moe Svendsen.
Spørgsmål: Metro Service, som er det firma, der varetager driften af den københavnske metro, bruger ikke penge på en designer. De køber i stedet stangvarer og påsætter deres eget logo. Hvorfor gør I ikke som dem?
- Der er stadig nogle udbudsregler, men hvis vi kunne gøre det om, så ville vi gøre det. Da jeg kom ind i projektet i medio 2016, var hele første del af fasen afsluttet, så der var ikke nogen besparelse i at gå over til en stangvare i stedet for. Men har projektet været for dyrt? Ja.
Spørgsmål: Har I undersøgt, hvorfor det er gået så galt?
- Vi har ikke undersøgt de præcise bevæggrunde for, hvorfor man traf en beslutning dengang i 2010 om at få designet en ny uniform, og jeg er heller ikke sikker på, at man kunne finde frem til det.
Flere medarbejdere hos DSB er kritiske over for udseendet på den nye uniform, de skal gå med fra næste år. Flere medarbejdere, som Radio24syv har talt med, er langt fra tilfredse med, hvordan dragten tager sig ud. ”En katastrofe” og ”klovnedragt” bliver blandt andet brugt til at beskrive uniformen.
Fakta: Udgifterne fordelt pr. år
I 2010 og 2011 blev der brugt henholdsvis 534.895 kroner og 618.533 kroner på en designkonkurrence, modeshow, honorering af fagdommere og udbetaling af præmie til vinder af konkurrencen.
I 2013 blev der brugt 945.300 kroner på designudvikling og prøveopsyning.
I 2014, året hvor DSB får nyt logo, og designet derfor må laves om, går der 966.617 kroner til designudviklingen. I 2015 bruges der 234.956 kroner på samme. Pengene de to år er blevet brugt til ”finjustering” af designet og udarbejdelse af stylecars til producent.
I 2016 spenderer DSB 1.170.169 kroner på designudviklingen, mens der i 2017 til og med 31. marts bliver brugt 818.705 kroner. Udgifterne er her blevet brugt på indkøb af metervarer, mønstrekonstruktion, opsyning til 70 testpersoner samt en gå-test.